Achttien procent meer treinstoringen in 2015

  • Hugo van der Parre

    Researchredacteur

  • Henrik-Willem Hofs

    Verslaggever

  • Hugo van der Parre

    Researchredacteur

  • Henrik-Willem Hofs

    Verslaggever

De NS heeft vorig jaar 2930 keer melding gemaakt van storingen op het spoor, een toename van 18 procent ten opzichte van 2014. In vergelijking met 2012 is het aantal storingsmeldingen met bijna vijftig procent gestegen. Dat blijkt uit gegevens die verzameld zijn door website Rijdendetreinen.nl, een particulier initiatief om het aantal treinstoringen bij te houden. Reizigersvereniging Rover en vakbond VVMC zijn bezorgd.

Het merendeel van de verstoringen in het treinverkeer is een gevolg van storingen of defecten in de infrastructuur: kapotte wissels, seinen, spoorovergangen en de bovenleiding. Sinds een paar jaar ligt dat stabiel op ongeveer 940 gevallen.

Opvallend is de toename van het aantal meldingen van kapotte treinen. In 2011 waren dat er 216, in 2014 al 355 en vorig jaar zelfs 569. Daarmee is het na de infrastructuur de belangrijkste reden voor storingen in het railverkeer. Zelfdoding staat op de derde plaats. Dat gebeurde vorig jaar 270 keer. Daarnaast waren er 61 keer treinstoringen wegens mensen die op of nabij het spoor liepen.

Uit de cijfers blijkt verder dat het weer (sneeuw, vorst, een omgewaaide boom op het spoor) maar beperkt verantwoordelijk is voor storingen, gemiddeld 75 keer per jaar. De impact van het weer op de dienstregeling kan echter wel groot zijn: vorst of veel sneeuwval kan zomaar de dienstregeling in half Nederland ontregelen.

Koperdiefstal was vorig jaar 21 keer reden voor een treinstoring, de ontmanteling van een bom uit de Tweede Wereldoorlog vijf keer. En 24 keer was er een dier op de rails.

Nauwkeurigere meldingen

NS ontkent dat er meer treinen kapot zijn gegaan; het aantal defecte treinen en de totale afhandeltijd van verstoringen is in 2015 vrijwel gelijk gebleven. Volgens NS stijgt het aantal storingsmeldingen doordat er steeds nauwkeuriger gemeld wordt, en dat ook meer kleine storingen worden meegenomen.

Ook worden er veel meer treinen ingezet dan vroeger. Op sommige trajecten is de frequentie verdubbeld van een keer per half uur naar een keer per kwartier. Dan is het logisch dat er meer storingen optreden, aldus NS.

  • NOS / Lars Boogaard
  • NOS / Lars Boogaard

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl