NOS Nieuws

Irritatie over radioreclame: Ster adviseert minder Tom de Ridder

NPO Radio 1 luisteraars ergeren zich groen en geel aan de reclamespotjes met Tom de Ridder. Alle negatieve reacties hebben ertoe geleid dat de Ster heeft besloten met MKB Brandstof in gesprek te gaan om de frequentie van de spotjes te verlagen.

Want de hoge frequentie waarmee de reclame wordt uitgezonden is de grootste ergernis van de luisteraars. Voor sommigen is dit zelfs een reden om weg te zappen of de radio uit te zetten.

Hoewel de Ster vrij is om zelf afspraken te maken met adverteerders, kunnen zij alleen advies geven en verder weinig doen aan de veel besproken reclame. "De inhoud en frequentie wordt bepaald door de adverteerders zelf", zegt communicatie director Sabine van Aken van de Ster in het NOS Radio 1 Journaal. "We hebben in dit geval wel geadviseerd de frequentie naar beneden te halen."

Kritiek

Ondanks alle negatieve reacties is MKB Brandstof niet van plan de spot van de radio af te halen. "Waarom zou dat moeten? Tom de Ridder heeft nog genoeg te vertellen", zegt Jochem Paarlberg van het bedrijf dat er achter zit. "De frequentie zouden we naar beneden kunnen halen op het moment dat iedereen weer weet wat Tom te melden heeft."

In 2013 kreeg het bedrijf ook al veel kritiek op de spotjes met het fictieve personage Tom de Ridder. Toen haalde het bedrijf achter de tankpassen voor ondernemers de reclame uiteindelijk van de radio af.

In ieder reclameblok zo'n spotje, dat lijkt me een beetje te veel van het goede.

Zendermanager NPO Radio 1 Laurens Borst

Maar volgens zendermanager van NPO Radio 1 Laurens Borst valt het allemaal wel mee met wegzappende luisteraars. "Radio 1 is een sterk merk, waar veel mensen naar luisteren. Ik denk niet dat Tom de Ridder daar een deukje in kan schieten."

Toch is ook Borst blij dat de Ster in gesprek is gegaan met MKB Brandstof om de frequentie van de reclame naar beneden te halen. "Ik begreep dat de komende weken in ieder reclameblok zo'n spotje had moeten komen, dat lijkt met wel een beetje te veel van het goede."

Ongelooflijk irritante reclame, wij hebben er niks mee te maken.

MKB Nederland directeur Leender-Jan Visser

Ook MKB Nederland is niet blij met de reclame. Veel mensen brengen Tom de Ridder in verband met MKB Nederland, terwijl het daar helemaal los van staat. "Ongelooflijk irritante reclame, wij hebben er ook niks mee te maken", zegt MKB Nederland directeur Leendert-Jan Visser. "We kennen het niet en zijn het niet. Wij zijn de belangenbehartiger van het bedrijfsleven in Nederland en doen niks met brandstofpassen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl