Mark Klein, T-Mobile
NOS Nieuws

Tech 2016: 'Ik verwacht een data-explosie'

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

De NOS-techredactie blikt terug op het afgelopen jaar aan de hand van vijf thema's: startups, big data, online video, mobiele netwerken en privacy. Vandaag Mark Klein, de topman van T-Mobile Nederland over mobiele netwerken.

Jullie 3G-netwerk stond slecht bekend. Hoe zit dat nu?

Het 4G-netwerk is compleet anders dan het 3G-netwerk dat we rond 2008 hadden. Ik ben een paar keer meegegaan bij het vervangen van de apparatuur. Het enige wat bleef was het stroompunt, voor de rest werd alles vervangen. Daarnaast hebben we alle antennes voorzien van een motor, zodat alles softwarematig kan worden aangestuurd. Dat is handig bij onderhoud, maar betekent ook dat we veel preciezer kunnen sturen als er ergens een betere verbinding nodig is.

Hoe voorkomen jullie dat T-Mobile achterloopt bij 4G+?

4G+ is een technologie waar we nu onderzoek naar doen en waarmee we aan het testen zijn. In tegenstelling tot de aanleg van ons 4G-netwerk hoeven we nu niet het dak op om iets toe te voegen. Zodra we dat willen, kunnen we de technologie aanzetten.

We zullen dat doen als genoeg klanten er gebruik van maken. Omdat dat aantal nog zeer beperkt is, heeft het nog niet zoveel zin. Maar het komt er wel aan. Overigens zal dat omzetten KPN en Vodafone meer tijd kosten. Zij moeten opnieuw de mast in om hardwarematige aanpassingen te doen.

Wat kunnen consumenten verwachten van 5G?

Ik denk dat het een grote verandering is. Het zal nieuwe toepassingen mogelijk maken. Een specialistische arts kan straks met 5G een patiënt opereren via een robot-arm. Omdat dat heel nauwkeurig moet gebeuren, mag er eigenlijk geen vertraging in de verbinding zitten. Daar is nu nog wel sprake van, maar ik denk dat die vertraging in 2020 zo goed als weg is.

Wanneer is die technologie beschikbaar?

In 2020, denk ik. En dan leven we in een totaal andere wereld. Ga maar na: vijf jaar geleden had ik niet kunnen bedenken dat we nu alles streamen. Ik denk dat het datagebruik enorm zal toenemen. Het aantal apparaten dat van internet gebruik maakt, zal exploderen.

Krijgt T-Mobile grotere bundels, net als bijvoorbeeld Tele2?

Daar kan ik nu niets over zeggen. Maar ik verwacht dat het datagebruik de komende tijd alleen maar verder toeneemt. Op ons netwerk is het gemiddelde gebruik al 1,2 GB. En ik denk dat we onze abonnementen daar blijven aanpassen. We willen niet dat onze klanten zich inhouden omdat ze een kleiner dataplan hebben.

Waarom is het bij T-Mobile niet mogelijk om de data mee te nemen naar de volgende maand?

Omdat we daar niet voor hebben gekozen. Wij bieden klanten de keuze om elke maand hun bundel aan te passen (bij abonnement Stel Samen & Stel Bij, red.). Elke maand heb je namelijk een andere behoefte. Dus je kunt ervoor kiezen om de ene maand 2GB te nemen en de andere maand 12GB.

Jullie hadden in augustus last van een grote storing, hoe gaan jullie zoiets voorkomen?

We hebben een nieuw systeem ontwikkeld dat dit soort fouten in de toekomst moet voorkomen. Maar een storing op zich is nooit helemaal te voorkomen, net zomin als dat bij Vodafone en KPN kan.

U was tijdens de storing voor de buitenwereld niet echt zichtbaar. Had dat anders gemoeten?

Natuurlijk vraag je jezelf op een gegeven moment af of er niet een verklaring moet worden gegeven. Maar ik denk dat daar geen ruimte voor was geweest. Het ontstond vrijdagavond en zaterdagmiddag was het probleem opgelost.

Toch is er wel een T-Mobile-topman die heel duidelijk aanwezig is: John Legere, de baas in de VS. Moet u in het algemeen niet meer zichtbaar zijn?

Dat is een goede vraag. Ik denk dat John’s manier heel goed bij hem past. Ik heb hem meerdere keren ontmoet, hij doet het goed. Maar je stijl moet ook passen bij de cultuur waarin je werkt, in mijn geval dus de Nederlandse. En die verschilt nogal van de Amerikaanse. Ik denk niet dat de aanpak van John Legere bij mij past.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

In Nederland lijkt er niet echt behoefte te zijn aan een dienst zoals Knippr. Waarom zouden mensen die dienst toch moeten nemen?

We hebben marktonderzoek laten doen en daaruit blijkt dat één op de vier jonge huishoudens in Nederland (leeftijd tussen 18 en 35) bereid is om de tv-kabel door te knippen en een dienst als Knippr te nemen. We geloven dat de dienst echt anders is dan de rest. Hoeveel het gaat kosten, kan ik niet vertellen. Als mijn juriste hier nu bij zou zitten, zou ze zeggen “sshht!”.

Wanneer denkt u dat smartwatches dezelfde status hebben als de smartphone?

Ik weet niet of je die twee producten met elkaar kunt vergelijken. Maar ik denk dat de smartwatch al een hoge status heeft en dat het aantal gebruikers alleen nog maar zal toenemen. En kijk maar naar het aantal mensen dat al een wearable heeft, zoals een armband die hun slaapritme meet.

KPN, Vodafone en T-Mobile claimen eind 2015 landelijke dekking. Tele2 volgt volgend jaar

Kunt u ons een update geven over de verkoop van T-Mobile Nederland?

Weet je, toen ik begin 2014 bij T-Mobile kwam ging er ook een gerucht rond. Dat was de eerste keer dat ik erover hoorde. Mijn directeur communicatie belde me op en zei: “Mark, in de kranten staat dat we worden verkocht. Klopt dat?” Ik zei toen direct: reageer niet op geruchten, want die zullen er altijd zijn. Ik verwacht niet heel snel een overname. Verder wil ik er niet op reageren.

Wat verwacht u voor het komende jaar?

We zijn heel tevreden over ons netwerk. Het is nu tijd om meer klanten aan te boren. Ons aandeel op de zakelijke markt is nog heel klein en daar willen we iets aan gaan doen. Onlangs sloten we een contract met KLM en dat soort contracten willen we meer gaan afsluiten. Daarnaast kijken we uiteraard naar bellen via 4G (wat een betere kwaliteit moet opleveren, red.) en gaan we, samen met een partner, video-content leveren.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl