Webwinkels maken zich op voor kerstverkooprecords

ANP

Uit de eerste verkoopcijfers blijkt dat Nederlanders flink aan het inslaan zijn voor de kerst. Webwinkels maken zich op voor verkooprecords en dit weekend werd er ook in 'gewone' winkels veel gekocht. Dat blijkt ook uit de 'pincijfers' van Betaalvereniging Nederland.  

In de traditionele winkels kwam de pinpas 19,1 miljoen keer tevoorschijn, 41 procent vaker dan gemiddeld in een weekend. Daarmee werd al met al voor 554 miljoen euro afgerekend. 

Zaterdag was de drukste dag van het weekend met ruim 13 miljoen transacties, die bij elkaar 437 miljoen euro opbrachten.

Online werd er met iDeal zaterdag en zondag 1,4 miljoen keer betaald, 23 procent meer dan gebruikelijk in een weekend.

Online kerstverkopen stijgen sterk

En de webwinkels hebben het nog steeds erg druk. Wehkamp en Coolblue denken dat dinsdag de drukste dag ooit wordt. "De piek in de kerstverkopen ligt dit jaar 76 procent hoger dan vorig jaar", verwacht Jeroen Van Camp van Coolblue. 

Bol.com breekt vandaag zijn dagrecord met 350.000 bestellingen. "Elke seconde worden elf artikelen besteld", zegt directeur Daniel Ropers. 

Vorig jaar was de maandag voor Kerstmis ook de drukste dag van het jaar, maar toen lag het aantal pakjes zeker 100.000 stuks lager dan vandaag. De toename heeft onder meer te maken met de uitbreiding van het assortiment het afgelopen jaar.

Topper op dit moment is het nieuwe album van Adele. Dat is bij Bol.com nu al het best verkochte artikel van 2015.

'Morgen gaan zestig vrachtwagens het land in'

Drukte in het distributiecentrum van een online-winkel