Kerstpakketten voor de voedselbank
NOS Nieuws

We steunen massaal goede doelen, vooral rond de feestdagen

We geven steeds meer aan goede doelen. Ruim 85 procent van de huishoudens in Nederland doet aan liefdadigheid. Vooral rond de feestdagen zijn we vrijgevig, zegt René Bekkers, hoogleraar filantropie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Het bedrag dat Nederlanders aan goede doelen geven, stijgt al jaren. Op dit moment schenkt een huishouden in Nederland gemiddeld zo'n 200 euro. "Vooral in november en december geven we veel", zegt Bekkers, die onderzoek deed naar de vrijgevigheid van Nederlanders.

Volgens hem komt dat onder meer omdat veel goede doelen eindejaarsacties organiseren. "Ze kiezen voor een moment waarop ze denken dat veel mensen bereid zijn om iets te geven", zegt hij. "Uit ervaring blijkt dat dat rond de feestdagen is."

Ieder jaar zijn er meer mensen, scholen en bedrijven bereid om iets te geven voor de Voedselbank.

Janke de Haan, coördinator bij RTV Noord

Ook 3FM vraagt deze periode om aandacht voor het goede doel. Tijdens de jaarlijkse actie Serious Request worden er vanavond weer drie dj's opgesloten in het Glazen Huis. De radiozender wil op die manier geld ophalen voor schoolkinderen in oorlogsgebieden.

"3FM kiest bijna altijd voor een moeilijk, bijna onzichtbaar doel", vertelt Bekkers. "Normaal gesproken is het erg lastig om voor zo'n doel geld op te halen. Maar omdat het zo'n grote en sympathieke actie is, zijn mensen toch bereid om iets te geven."

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Eigenlijk geven mensen liever iets aan een goed doel dat dicht bij hen staat, vertelt de hoogleraar. "Ze denken dat ze dan meer controle kunnen uitoefenen op wat er met hun gift gebeurt. Daarom zijn de inzamelacties van het Rode Kruis en de Voedselbank ook zo'n succes."

Dat ziet ook Janke de Haan, die de actie 'Samen voor de Voedselbank' coördineert bij RTV Noord. "Wij doen het nu voor de derde keer, dit jaar ook samen met andere regionale omroepen. Ieder jaar zijn er meer mensen, scholen en bedrijven bereid om iets te geven voor de Voedselbank."

Nederlanders geven het liefst in stilte, omdat we ons daar goed bij voelen.

René Bekkers, hoogleraar Filantropie

Toch is er nog ruimte voor verbetering, zegt Bekkers. Nog altijd schenken mensen liever een klein bedrag. Daarnaast geven huishoudens een kleiner deel van hun inkomen aan een goed doel dan vorig jaar. Ook doen we online weinig aan liefdadigheid.

"Dat gebeurt in het buitenland veel meer", zegt Bekkers. "Maar in Groot-Brittannië en de VS scheppen ze ook meer op over wat ze schenken. Nederlanders geven het liefst in stilte. Daar voelen we ons goed bij. Dat strookt toch wel mooi met de kerstgedachte."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl