Bordjes op de Vleutenseweg bij het centrum van Utrecht, een milieuzone
NOS Nieuws

Utrecht en Rotterdam houden vast aan milieuzones

De gemeenten Utrecht en Rotterdam houden vast aan het weren van oude bestel- en dieselauto's in de binnenstad. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil af van deze milieuzones.

"Het is maar de vraag of het Rijk dit ons kan verbieden", zegt wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) van Milieu. "Gemeenten krijgen een zware verantwoordelijkheid in het schoner maken van de lucht, maar nu wordt ons dit instrument ontnomen."

In het centrum van Utrecht geldt sinds 1 mei van dit jaar een verbod op dieselauto's ouder dan 15 jaar. Rotterdam wil per 1 januari milieuzones instellen.

Wethouder Pex Langenberg (D66) van Mobiliteit zegt dat gemeenten de bevoegdheid hebben om milieuzones in te stellen. "Wat ons betreft gaan we daar gewoon mee door."

Iedere Rotterdammer heeft recht op gezonde lucht, vindt Langenberg. "Roet is de grootste boosdoener voor de gezondheid. Het autoverkeer zorgt voor de helft van de concentratie."

Gezondheidsdrisico

Volgens VVD-Tweede Kamerlid Visser is er minder reden dan ooit voor dit verbod, omdat de luchtkwaliteit al sterk is verbeterd. Maar Van Hooijdonk zegt dat "we nog maar halverwege zijn" in het schoner maken van de lucht.

"Ongezonde lucht staat in de top van gezondheidsdrisico's, naast overgewicht en roken", zegt de Utrechtse wethouder. "Aan die laatste twee dingen kun je wat doen, maar je kan niet kiezen welke lucht je inademt. In Nederland gaan jaarlijks 3000 mensen vroegtijdig dood door slechte lucht."

Wirwar

Tweede Kamerlid Visser vindt het ook een bezwaar dat de maatregel in Utrecht verwarrend is door een wirwar aan verkeersborden. Van Hooijdonk kaatst deze bal terug naar Den Haag. "We hebben het Rijk gevraagd om een eenduidig verkeersbord en aankondigingen op de snelwegen. Nu moeten we het doen met een lokaal bord."

Amsterdam is ook bezig met het instellen van milieuzones, maar niet voor personenauto's. Vanaf 2017 zijn er verboden gebieden in de stad voor oude bestelwagens en vanaf 2018 voor oude scooters.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl