De cockpit van vlucht MH17, getoond door de Onderzoeksraad voor Veiligheid tijdens de presentatie van haar rapport. AFP

Radargegevens die kunnen helpen bij de bestudering van vliegtuigongevallen zoals met vlucht MH17 moeten altijd bewaard worden. 

Daarvoor gaat Nederland pleiten binnen de Verenigde Naties, schrijven de ministers Van der Steur (Veiligheid en Justitie), Koenders (Buitenlandse Zaken) en staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) vandaag in antwoord op vragen van Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA). 

Rusland en Oekraïne

Hij stelde vragen over het feit dat Rusland, Oekraïne en andere landen geen primaire radargegevens hebben overhandigd aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV), die onderzoek deed naar de ramp met het toestel van Malaysia Airlines. De onderzoekers hadden daar wel om gevraagd.

Landen zijn verplicht die radargegevens te verschaffen. In een speciaal luchtvaartverdrag staat dat landen in het geval van een luchtvaartongeval radargegevens moeten bewaren die gebruikt zijn voor de ondersteuning van luchtverkeersdiensten. 

Maar volgens de Nederlandse bewindslieden kan er een verschil van mening over ontstaan in hoeverre een land in geval van een luchtvaartongeval verplicht is om radargegevens te bewaren die betrekking hebben op een ander land.  

Bewaarplicht

Die onduidelijkheid wil Nederland wegnemen door bij de internationale VN-burgerluchtvaartorganisatie ICAO te pleiten voor een bewaarplicht van radargegevens als die relevant kunnen zijn voor onderzoek naar luchtvaartongevallen. Op welke termijn het kabinet dat gaat doen, staat niet in de brief.

In tegenstelling tot wat Omtzigt graag wil, gaat het kabinet geen formele klacht indienen bij ICAO over het feit dat Rusland en Oekraïne geen primaire radarbeelden hebben gegeven aan de OvV.     

STER reclame