Ook niet-Twitteraars gaan advertenties zien

AFP

Twittergebruikers zien al een aantal jaren advertenties in de apps en op de website. Het platform gaat dat nu uitbreiden: ook mensen die niet zijn ingelogd zullen op twitter.com advertenties gaan zien.

Dat is belangrijk voor Twitter. Het platform worstelt nog altijd met een teruglopend aantal gebruikers. Twitter heeft maandelijks nog geen 310 miljoen gebruikers. Facebook is inmiddels over de 1,5 miljard heen en ook Instagram is Twitter voorbij met 400 miljoen gebruikers.

500 miljoen mensen

Twitter claimt echter dat er maandelijks 500 miljoen mensen op de website komen zonder ingelogd te zijn. Met deze zet hoopt het meer geld te verdienen en zo investeerders tevreden te houden.

Het is alleen de vraag of het gaat werken. Facebook en Google zijn onder adverteerders populair omdat ze heel veel van gebruikers weten. Al die gegevens zijn voor adverteerders veel geld waard. Zij krijgen anonieme profielen voorgeschoteld waar ze reclame tegen kunnen afzetten, zoals bijvoorbeeld mensen die allemaal fan zijn van een bepaalde voetbalclub.

Vraagtekens

Twitter kan dat straks niet. Het bedrijf zal ongetwijfeld wel iets weten van de gebruikers, maar lang niet zoveel als Facebook en Google. Het is dus nog maar de vraag hoe geïnteresseerd adverteerders zullen zijn. 

Het platform zegt dat op te lossen door niet te adverteren op basis van de interesse, maar op basis van de context waarin de tweet wordt gelezen. Zo weet het platform straks wel dat je op de site bent gekomen door te googlen op 'voetbal', en kan vervolgens een voetbal-gerelateerde tweet tonen.

In eerste instantie zullen alleen gebruikers in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Japan en Australië de reclame gaan zien. Wanneer Nederland volgt is onbekend. 

Het is niet de enige adverteermethode waarmee Twitter bezig is. De berichtenservice verkoopt ook advertenties in andere apps en werkt samen met onder andere Yahoo in Japan om ook op dat platform reclame te tonen.

STER Reclame