NOS Nieuws Binnenland

Gemengde reacties op ontwerptekst klimaattop

Staatssecretaris Dijksma van Milieu reageert voorzichtig optimistisch op de nieuwe verdragstekst op de klimaattop. "Ik ben heel erg blij dat deze tekst er nu ligt. Het is een heel groot compliment waard voor het Franse voorzitterschap."

Toch denkt Dijksma dat er nog een "stevig onderhandelingsproces in het verschiet ligt". Mogelijk zal er tot diep in de nacht of morgenochtend worden onderhandeld. Ze hoopt vooral dat er met een nieuw akkoord een einde komt aan "het verdriet van Kopenhagen".

Daarmee doelt Dijksma op de vorige grote klimaatconferentie, in 2009, in de Deense hoofdstad. Die bracht volgens velen niet het gedroomde resultaat.

Minder positief

Milieuorganisaties reageren aanmerkelijk minder positief. Directeur Pols van Milieudefensie stelt vast dat er in de afgelopen week eigenlijk geen vooruitgang is geboekt. Op de twee belangrijkste geschilpunten is het meningsverschil nog even groot.

Dat wil zeggen: op het gebied van financiering - welke landen gaan wat betalen - en voor wat betreft de doelstelling hoeveel de aarde nog verder 'mag' opwarmen, 2 graden of maar anderhalve graad. In het laatste geval moet de uitstoot van broeikasgassen nog veel verder naar beneden.

Fossiele brandstoffen

Ook Greenpeace vindt het vooral jammer dat het akkoord niet serieus werk maakt van de doelstelling om de aarde met niet meer dan 1,5 graad te laten opwarmen. "Als we het doel van 1,5 graad serieus nemen, moeten we radicaal afscheid nemen van fossiele brandstoffen."

"We zouden graag zien dat Nederland als delta zich het lot van andere delta's en eilandstaten zou aantrekken. Voor landen als Bangladesh is die 1,5 graad een kwestie van overleven", stelt Faiza Oulahsen.

Goeree-Overflakkee: energieneutraal in 2020

Bas Eickhout, Europarlementariër voor GroenLinks en van huis uit klimaatwetenschapper, is als waarnemer op de klimaattop. Ook hij is teleurgesteld. "De tekst is op een heel aantal punten afgezwakt. Op de hoofdthema's, het geld bijvoorbeeld, is nog volop discussie. Maar veel andere onderwerpen zijn eenvoudigweg uit de tekst verdwenen. Bijvoorbeeld de sectoren scheepvaart en luchtvaart worden nu helemaal niet meer genoemd."

Oxfam

Voor Oxfam Novib is het nog te vroeg om een oordeel te vellen. "Wat betreft ‘klimaatfinanciering’ kan het nog alle kanten op. Voor de allerarmsten is het cruciaal dat in de laatste fase van de onderhandelingen hun belangen niet van tafel verdwijnen", zegt Marita Hutles van Oxfam Novib. "Dit is extra urgent omdat de voorgestelde maatregelen voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen na 2020 weinig ambitieus zijn."

STER reclame