ANP

Er moet een goed vindbaar meldpunt komen waar burgers en bedrijven terechtkunnen met klachten en vragen over de Nationale Politie. Dat wil een commissie die is ingesteld om mogelijke misstanden bij aanbestedingen van de politie te onderzoeken. Nu is het voor mensen lastig om erachter te komen hoe je meldingen kunt doen of vragen kunt stellen aan de politie, schrijft de commissie aan de korpsleiding en minister Van der Steur.

Dit voorjaar werd de commissie ingesteld na signalen van corruptie bij aanbestedingen door de politie. In juli vervolgde het Openbaar Ministerie daarvoor twee politiemensen en vier ambtenaren van Defensie. Zij zouden hebben gesjoemeld bij de aanbesteding van duizenden politieauto's en auto's voor het leger.

Het loopt niet echt storm bij het meldpunt voor mogelijke fraude, schrijft de commissie. Afgelopen half jaar kreeg het zes meldingen binnen. Bij vijf daarvan bleek geen sprake van fraude, één van de meldingen wordt nog onderzocht. 

Onheldere communicatie

De commissie geeft naast het advies over een nieuw meldpunt ook adviezen over de aanbestedingen. Zo moet de communicatie met bedrijven die inschrijven op bepaalde opdrachten beter. Bij een aanbesteding verliep de informatievoorziening moeizaam, waardoor het leek alsof een van de bedrijven die de klus wilden binnenhalen werd bevoordeeld, terwijl dat niet zo was.

"Regelmatig vallen er zinnen als: 'ik vind het heel raar dat het zo liep, ik vraag me af of dat nou gewoon slordig was, of onkunde, of dat er meer achter zit'." schrijft de commissie na gesprekken met bedrijven. "Een rode draad is dat mensen iets vreemds zien gebeuren en daar wat achter zoeken. Onheldere communicatie geeft aanleiding tot verhalen dat er iets mis is met de integriteit."

STER reclame