ANP
NOS Nieuws

'ICT-storingen niet alleen voorbehouden aan overheid'

  • Tim van Steenbergen

    Techredacteur

  • Tim van Steenbergen

    Techredacteur

Voor de tweede dag op rij kampt uitkeringsinstantie UWV met een storing van MijnUWV. De site is niet bereikbaar. Uitkeringsgerechtigden kunnen daardoor bepaalde gegevens niet invullen en moeten wachten op hun uitkering.

Op Twitter en Facebook regent het klachten over MijnUWV. "Extreem vervelend natuurlijk, zeker als je moet wachten op je uitkering," zegt Chris Verhoef, hoogleraar ICT aan de Vrije Universiteit. Volgens Verhoef heeft de website vooral te maken met een bereikbaarheidsprobleem. "Als je kijkt naar de storingsmeldingen hebben de meeste mensen problemen met de site bereiken."

Ruzie met IBM

Dit weekend schreef NRC uitgebreid over de ICT-problemen bij de uitkeringsinstantie. Zo was het UWV erg ontevreden over de dienstverlening van IBM, dat de hosting regelt voor de UWV-site werk.nl. Volgens Verhoef heeft de uitkeringsinstantie dat mede aan zichzelf te danken: "Ze hebben een heel slecht contract afgesloten. In het artikel staat dat er bijvoorbeeld geen prestatie-afspraken zijn gemaakt," zegt Verhoef.

Ze zijn onbewust onbekwaam.

Chris Verhoef, hoogleraar ICT aan de Vrije Universiteit

Ook zijn er slechte afspraken gemaakt over het updaten van werk.nl en was er geen vaste prijs afgesproken met de software-gigant. "Allemaal problemen die tijdens de aanbesteding voorkomen hadden kunnen worden," volgens Verhoef. "Maar daarvoor ontbreekt het aan kennis bij het UWV en andere overheidsinstanties. Ze zijn onbewust onbekwaam."

Geen patent op storing

Overigens is dat soort fouten niet voorbehouden aan overheidsinstanties, relativeert de hoogleraar: "Daar hebben ze echt geen patent op. Vorig jaar stond ING bij alleStoringen.nl bovenaan met gemiddeld één storing per 2,8 dagen."

"Je kunt je oprecht afvragen aan wie de storing ligt. Kun je niet op de site komen, dan kan het net zo goed aan je provider liggen, of een kabelbreuk." Volgens Verhoef zijn we in Nederland storingskoploper: "Voor internetbankieren kun je beter een buitenlandse bank kiezen." Waarom we zo vooroplopen bij storingen weet Verhoef niet.

Ongelukkige timing

Op de storingswebsite zijn de afgelopen 36 uur 13.221 meldingen binnengekomen over het UWV, zegt Tom Sanders van Allestoringen.nl: "Dat is best veel, maar dat komt vooral door het ongelukkige moment zo aan het begin van de maand." Gemiddeld wordt er 3 à 4 keer per maand een storing gemeld. Ook de Belastingdienst komt vaak terug in de storingslijstjes. "We zien bijvoorbeeld een piek wanneer ondernemers hun BTW-aangifte moeten doen," zegt Sanders.

"Voor Ziggo wordt zelfs dagelijks een storing gemeld, maar daar kun je het natuurlijk niet echt mee vergelijken. Dat is een hele andere dienst," relativeert Sanders: "Dat geldt natuurlijk ook voor de banken. Die diensten gebruiken mensen dagelijks."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl