NS wacht claim van reizigers die niet kunnen zitten

ANP

Honderden treinreizigers hebben zich maandag aangesloten bij ConsumentenClaim, dat een claim wil indienen bij de NS omdat er vaak te weinig zitplaatsen zijn. ConsumentenClaim, een juridisch bedrijf dat gespecialiseerd is in massaclaims, zegt dat reizigers vaak niet kunnen zitten omdat de treinen bomvol zijn. 

Het initiatief volgt op de bekendmaking van reizigersorganisatie Rover dat deze maand 3600 klachten zijn binnengekomen over volle treinen, een record.

Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim, verwacht een goede kans te maken bij de rechter: "In de algemene voorwaarden staat dat de NS zich ervoor inspant reizigers een zitplaats te bieden, maar dat die niet altijd beschikbaar zal zijn. Het kan voorkomen dat je een keer moet staan, maar mensen vertellen ons dat ze altijd moeten staan. Op de heenweg, de terugweg, altijd."

Consumentenclaim wil niet per se direct geld zien. Het bedrijf wil de NS naar eigen zeggen de kans geven orde op zaken te stellen. "Ze zouden meer treinen kunnen inzetten. Als dat niet kan, is er kennelijk een organisatorisch of financieel probleem en dan zullen wij een schadevergoeding vragen." 

ConsumentenClaim denkt daarbij aan een kwart tot de helft van de kosten per rit. Zo'n 15 procent is dan voor ConsumentenClaim.

NS vindt het vervelend voor reizigers als er overvolle treinen zijn en zegt dat het traditioneel vaak druk is het in het najaar, bijvoorbeeld met nieuwe studenten. Bovendien zijn er de laatste tijd veel storingen geweest. NS wijst er wel op dat reizigers geen récht hebben op een zitplaats:

Uit de Algemene Voorwaarden van de NS:

Een Vervoerbewijs geeft u recht op vervoer door NS, maar geeft u niet het recht op een zitplaats. NS spant zich ervoor in alle reizigers een zitplaats te bieden, maar een zitplaats is niet in alle omstandigheden beschikbaar.

STER Reclame