Ans van der Velde trok in 2000 al aan de bel
NOS Nieuws

'Ik heb veel collega's verloren door dieselrook'

  • Ben Meindertsma

    Redacteur

  • Bas de Vries

    NOS Net-redacteur

  • Ben Meindertsma

    Redacteur

  • Bas de Vries

    NOS Net-redacteur

Een aantal Amsterdamse buschauffeurs probeert al jaren erkenning te krijgen voor de ernstige gevolgen van het werken in dieselrook. Ze zeggen dat tientallen collega’s voor hun 70ste zijn overleden aan kanker en vermoeden dat dieseldampen daar verantwoordelijk voor zijn.

De gepensioneerde Theo van Wijnkoop werkte twintig jaar als buschauffeur bij het GVB in Amsterdam. Samen met vier oud-collega's heeft hij een actiecomité opgericht. "Inmiddels hebben we een lijst met tientallen buschauffeurs en monteurs die zijn overleden aan kanker." Van Wijnkoop wil dat het GVB erkent dat hij en zijn collega's jarenlang zijn blootgesteld aan een gevaarlijke stof.

Longkanker

Van Wijnkoop is blij met het rapport van de Gezondheidsraad. Daaruit blijkt dat van de honderd werknemers er zeven extra overlijden aan longkanker als ze hun leven lang werken in een grote hoeveelheid dieselrook. "Ik ben blij dat we nu weten hoe het zit. Bedrijven moeten hier lering uit gaan trekken."

Van Wijnkoop en zijn collega's werden vooral 's morgens vroeg blootgesteld aan grote hoeveelheden dieselrook. Hun bussen stonden dan met de deuren open in een afgesloten garage. Als de wagens gestart werden, vulden zowel de garage als de bussen zelf zich met dieseldampen. "Soms moest ik door de blauwe rook op zoek naar mijn bus", zegt Van Wijnkoop. "Die rook kon vervolgens uren in de bus blijven hangen."

Ongeveer vijf jaar geleden kreeg de oud-buschauffeur de longaandoening sarcoïdosis. Ook dat is volgens hem te wijten aan het werken in de dieselgassen.

Lacherig

Ans van der Velde zegt al in 2000 aan de bel te hebben getrokken over het probleem. Zij was toen maatschappelijk werker bij het GVB. "Er waren wel honderd collega's die overleden aan kanker. Daarnaast waren er nog velen die andere gezondheidsklachten hadden."

Ze wilde dat er onderzoek kwam bij het GVB en andere grote vervoersbedrijven om de oorzaak te achterhalen. "De directie zag dat niet zitten. Er werd heel lacherig over gedaan."

Ze hoopt dat het GVB nu alsnog wil erkennen dat werken in diesel extra risico's op kanker met zich meebrengt. "Dat zou nabestaanden helpen."

GVB

Het GVB zegt de signalen over de schadelijkheid van dieselrook al jarenlang zeer serieus te nemen. "Het inademen is nooit goed voor je gezondheid", zegt een woordvoerder. "Het achteraf aanwijzen van een oorzaak waardoor iemand ziek is geworden, is echter buitengewoon lastig."

Ook laat het GVB weten dat in 2013 door de GGD Amsterdam onderzoek is gedaan naar het sterftecijfer bij het GVB. Daaruit bleek dat GVB-personeel niet eerder overlijdt dan werknemers in andere beroepsgroepen. Daarbij is echter niet apart gekeken naar specifieke risicogroepen als buschauffeurs.

Wilt u reageren? Of heeft u zelf jarenlang gewerkt in de dieselrook? Mail naar bas.de.vries@nos.nl of ben.meindertsma@nos.nl.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl