Groene Top Trein vol duurzame ideeën

De NS Groene Top Trein NOS / Maino Remmers
Geschreven door
Maino Remmers
Verslaggever

Van dichtbij is de Groene Top Trein niet groen, maar bestaat de coating uit gele en blauwe blokjes. Maar als de dubbeldekker vanaf Haarlem vertrekt richting Den Haag oogt de buitenkant toch groen. In de trein zitten sprekers over kringloop, afvalverwerking, duurzame energie, slimme thermostaten en klimaatneutrale gedichten. 

De trein rijdt vandaag voor de klimaattop uit die komende week wordt gehouden in Parijs. "We presenteren ook tal van nieuwe vindingen. Zoals een apparaatje dat je aan je verwarmingsradiator kunt maken waardoor warme lucht sneller gaat circuleren. Dat scheelt 30 procent in de kosten", zegt de initiatiefnemer die toevallig echt Maurits Groen heet.

Een groene trein toert vandaag door Nederland

Bamboefiets

Voor vertrek is er een klimaatontbijt in de nostalgische wachtkamer der eerste klasse van Station Haarlem. Een zangeres brengt een 'Ode aan de Wind' en jonge ondernemers presenteren tal van initiatieven. Zoals de fiets met bamboeframe van BlackStarBikes. "Bamboe is een natuurlijk product en terwijl het groeit komt er veel zuurstof vrij", zegt Taco Tuinstra. 

Bij de productie van staal komt veel CO2 vrij en het maken van aluminium kost erg veel elektriciteit. Bovendien is er in Ghana veel werkeloosheid en het laten maken van deze frames levert volgens Tuinstra ter plekke banen op. Het is daarmee dan ook een FairTrade fiets.

Op de TU Eindhoven werkt Tim van Lohuizen samen met 20 andere studenten aan een auto die rijdt op mierenzuur. "Dat heet zo omdat mieren je kunnen prikken met zo'n zelfde zuur", zegt Van Lohuizen die een schaalmodelletje heeft meegenomen. 

Ze zijn nog volop aan het testen maar volgens Lohuizen lukt het om al een grotere auto op dat zuur te laten rijden. "Hij rijdt verder dan een electrische auto en je hebt er geen grote accu's voor nodig. Het zuur wordt omgezet in water en CO2 maar dat heb je weer nodig om dat mierenzuur te produceren, dus op die manier is het toch klimaatneutraal". 

Deze brandstof is betaalbaar, onbrandbaar en volop voorradig. In Eindhoven wordt gewerkt aan een grote auto die met gemak de snelweg op zou moeten kunnen.

We moeten transformeren, anders hebben we over 10 jaar geen werk meer.

Marc Zwaaneveld

Aan boord van de Groene Top Trein zijn ook grote bedrijven, zoals afvalverwerker Van Gansewinkel. Marc Zwaaneveld zegt dat bedrijven zoals dat van hem 'om' moeten. "We moeten transformeren, anders hebben we over 10 jaar geen werk meer". 

Volgens hem verandert er echt wat. "Waar je vroeger het GroenLinks-syndroom had van de geitenwollen sokken tegenover de kapitalisten van de VVD komen die partijen nu bij elkaar. Ecologie ontmoet economie nu, er valt geld mee te verdienen."

De Groene Trein vertrok vanochtend vanuit Haarlem NOS / Maino Remmers

De trein rijdt van Haarlem, via Den Haag en Den Bosch naar Amersfoort en eindigt op het historische Maliebaanstation in Utrecht waar de kolengestookte stoomtreinen van vroeger het slotdecor vormen. Op alle stations is een apart programma waarin tal van klimaatmaatregelen aan de orde komen. 

NOS-weerman Marco Verhoef presenteert het weerbericht van 2050 en NS vertelt samen met producent Eneco hoe in 2018 alle elektrische treinen op groene stroom rijden. Volgens Maurits Groen is er in de trein geen sprake van een preek voor eigen parochie vol gelijkgestemden. "Er komen wel degelijk concrete initiatieven aan de orde die thuis horen op de klimaattop in Parijs".