Trein krijgt concurrentie; Flixbus gaat tussen steden rijden

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'We rijden op aanvullende trajecten'

Vanaf volgende maand rijden er tussen verschillende Nederlandse steden lijnbussen van het Duitse bedrijf Flixbus. Het bedrijf zegt dat klanten goedkoper en vrijwel altijd sneller kunnen reizen dan met de trein.

Het zijn vijf routes waar geen directe treinverbinding is: Rotterdam-Den Bosch, Rotterdam-Nijmegen, Eindhoven-Apeldoorn-Groningen, Eindhoven-Hengelo/Enschede en Enschede-Groningen. Op de routes tussen Rotterdam en Den Bosch en Nijmegen rijdt acht keer per dag een bus, op de andere vier keer. 

"Opmerkelijk sneller is bijvoorbeeld de route Eindhoven-Enschede", zegt Rosa Donat van Flixbus. "We zijn drie kwartier sneller dan de trein en bij ons kost een rit 9 euro in plaats van 25 euro bij vol tarief met de trein."

NOS / Els Engel

De bussen van Flixbus mogen bij een file niet de vluchtstrook op. "Wij zijn daarover in gesprek met overheden. We zien geen reden waarom we daarvoor geen goedkeuring zouden krijgen."

Toch denkt het bedrijf dat de bussen niet veel vertraging oplopen door de files. "Wij hebben ook veel files in Duitsland en daar gaat het best goed", zegt woordvoerder Donat.

Snelbus

Het bedrijf heeft ontheffing moeten aanvragen bij de provincies om de lijndiensten te kunnen uitvoeren. 

De NS zegt in principe niet tegen dit soort snelbussen te zijn, maar zou wel graag zien "dat het toelaten van langeafstandsbussen in samenhang wordt gezien met het overige OV-aanbod".

Duitsland

Flixbus bestaat pas sinds 2013. Toen werd in Duitsland het busverkeer tussen steden geliberaliseerd. Sindsdien zijn allerlei bedrijven in die markt actief geworden, naast Flixbus ook Berlinlinienbus, Postbus en IC Bus. 

Deze bedrijven bieden ook al internationale ritten naar Nederland aan, maar Flixbus is nu de eerste die ook binnen Nederland lijndiensten opzet. Het bedrijf rijdt inmiddels in vijftien landen op meer dan vierhonderd bestemmingen.

STER Reclame