ANP

Treinreizigers moeten volgend jaar minder last hebben van vertragingen en uitvallende treinen. "De NS heeft mij beloofd een alles-uit-de-kast-scenario op te stellen zodat volgend jaar de prestaties verbeteren", zegt staatssecretaris Dijksma in het Kamerdebat over het spoor.

De NS haalt verouderde treinen uit de roulatie, maar daar zijn nog geen nieuwe voor in de plaats gekomen. De treinen zitten daardoor vaak vol of de NS schrapt bepaalde diensten. Ook door storingen vallen regelmatig treinen uit. 

In een weiland

De Tweede Kamer kan daar over meepraten.

"U vraagt zich misschien af 'waarom ziet die jongen er zo moe uit?", zegt PvdA-Kamerlid Hoogland. "Ik vertrok gisteravond om vijf voor elf vanaf Den Haag Centraal en om drie uur twintig was ik thuis". Hoogland en zijn medereizigers moesten in een weiland uitstappen en per bus verder. "Informatie ontbrak en je wenste ook niemand toe dat 'ie naar de wc moest, zeker dames niet".

Ook GroenLinks Kamerlid Van Tongeren had gisteravond een "onaangename ervaring" in de trein op weg naar huis. 

Van Tongeren is bang dat mensen er schoon genoeg van krijgen. "Zelfs verstokte treinreizigers als ik kunnen gaan denken 'als dit heel lang gaat duren ga ik naar andere middelen van vervoer zoeken'." Ze wil weten of cijfers uitwijzen dat meer mensen voor de auto kiezen.

'Leaves on the tracks'

Dijksma zegt dat ze NS zal houden aan verbeteringen in 2016. Maar ze waarschuwt nu alvast voor nog meer vertragingen door het weer en andere oorzaken. Die zijn volgens haar niet allemaal typisch Nederlands. Op werkbezoek in Groot-Brittannië kreeg ze de vraag gesteld "Do you also have problems with leaves on the tracks"?

CDA-Kamerlid Van Helvert: "Maar dat er iets behoorlijk mis aan het gaan is, dat moeten we toch wel even met zijn allen vaststellen." Hij erkent dat het een kwestie van geld is, en dat is er niet. Hij roept Dijksma op om bij minister Dijsselbloem om meer geld te gaan vragen.

Fietsen

De Kamer wil verder van Dijksma weten of de aannemer van de tunnel van de HSL-Zuid snel aansprakelijk gesteld moet worden voor de betonrot die daar is geconstateerd. Dijksma wil daar om juridische redenen niet te veel over zeggen. "Dan zou ik mijn eigen zaak schade toebrengen". Maar zij is wel in gesprek met de aannemer en juristen.

De komende weken gaat Dijksma ook nog met NS in gesprek over de veiligheid op stations en in de trein, en over het probleem dat door volle treinen fietsen vaak niet meekunnen.

Staatssecretaris Dijksma adviseert de Kamer in het algemeen zich niet te veel met zaken bezig te houden als voldoende gele dienstregelingsborden op de stations. Ze noemt dat micromanagement. "Choose your battles. Zet mij dan liever in voor grotere zaken".

STER reclame