Medewerkers van Rijkswaterstaat leggen een ijsvloer om om nieuwe 'ijsbestrijders' te demonstreren Matthijs Holtrop/NOS

Rijkswaterstaat zet filesproeiers in tegen gladheid

tijd van publicatie

Bijna elke winter is het wel raak: door sneeuw en ijs ontstaan er lange files. Rijkswaterstaat kan vervolgens niet meer strooien, omdat de wegen te vol zijn. Maar hier is wat op bedacht: sproeien onder de file.

De 'filesproeier' is een grote tank die op de vluchtstrook wordt voortgetrokken door een jeep. Met grote kracht wordt over twee rijstroken een zoutoplossing onder de voertuigen gespoten. Hierdoor lost de sneeuw op zonder dat de ijsbestrijders zelf in de file moeten gaan staan. 

Firestorm

Begin dit jaar is er al proef gedraaid met een andere machine: de Firestorm. Die ziet er van een afstandje uit als een normale strooimachine, maar hij werkt anders.

Achterop zijn sproeiers bevestigd die een besneeuwd wegdek een warme douche geven. De warme pekel moet onder de ijslaag komen, zodat ijsplaten breken en sneeuw smelt. Daardoor kan het verkeer meteen weer verder rijden.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Betere aanpak Rijkswaterstaat van winters ijs op snelwegen

Volgens Rini Donker van Rijkswaterstaat kan de vloeistof die gespoten wordt wel 60 graden Celsius worden. "Je trekt als het ware een hark door het ijs."

"Het is een mooie uitvinding”, zegt minister Schultz, die bij een presentatie van de voertuigen aanwezig was. Vooralsnog heeft ze twee nieuwe Firestorm-apparaten in gebruik genomen. “Maar als het goed bevalt komen er misschien wel meer."

De 542 strooiwagens en 350 sneeuwschuivers die Rijkswaterstaat bij winterweer inzet om snelwegen vrij te houden, zullen gewoon blijven rijden. De Firestorm en de filesproeier worden alleen ingezet bij calamiteiten. 

STER reclame