EPA

De wegverkeersdienst RDW gaat in Nederland testen of er nog meer auto's zijn met sjoemelsoftware. Het gaat om types die in Nederland zijn goedgekeurd voor de Europese markt, bevestigt de dienst tegen de NOS.

Vanwege het dieselschandaal bij Volkswagen benaderde de RDW begin vorige maand de 22 fabrikanten van dieselauto's die de afgelopen jaren in Nederland zijn goedgekeurd. In de brief werd de fabrikanten gevraagd of hun auto's frauduleuze software bevatten. Het gaat onder meer om types Volvo, Opel, Kia, Hyundai en Nissan. 

De fabrikanten die hebben gereageerd, zeggen dat ze niet hebben gesjoemeld. In het testcentrum in Lelystad gaat de RDW nu controleren of dat klopt. Nog niet bekend is hoeveel auto's van de 22 fabrikanten daadwerkelijk zullen worden getest.

De nieuwe test in 40 seconden

Tijdens de test zullen auto’s exact hetzelfde programma afleggen op de rollerbank als op de weg. Doordat alle omstandigheden, zoals snelheid, buitentemperatuur en belasting, in beide situaties volledig hetzelfde zijn, zou ook de dieseluitstoot gelijk moeten zijn. Als de verschillen te groot zijn, kan dat een aanwijzing zijn dat er is gemanipuleerd met de software. 

In Duitsland worden op dit moment op dezelfde manier al Volkswagens getest door het KBA, het Duitse equivalent van de RDW.

Juridische stappen

Het is nog niet duidelijk wat er gebeurt als de RDW concludeert dat de verschillen in een test onverklaarbaar groot zijn. Omdat het geen direct bewijs is, maar ondersteunend bewijs, zal het niet eenvoudig zijn om juridische stappen te zetten.

Doordat auto’s tot nu toe alleen op de rollerbank werden getest, was het mogelijk voor Volkswagen om sjoemelsoftware in te bouwen die herkent wanneer een auto op de rollerbank staat. De uitstoot van dieselemissie voldoet daardoor in tests aan alle normen, terwijl in de praktijk de auto veel meer uitstoot.

De RDW benadrukt dat de autofabrikanten niet verdacht zijn. Het testprogramma zal waarschijnlijk zes tot acht maanden duren.

STER reclame