EPA

Bij 98.000 benzine-auto's van Volkswagen is gesjoemeld met brandstofverbruikcijfers en CO2-emissietests, meldt de Duitse minister Dobrindt van Verkeer. 

Gisteravond maakte Volkswagen bekend dat het concern had gelogen over koolstofdioxide-uitstoot en het brandstofverbruik van maximaal 800.000 in Europa verkochte auto's. 200.000 van die auto's rijden in Duitsland. 

Volkswagen maakte ook bekend dat er voor het eerst niet alleen diesels, maar ook benzine-auto's in het spel zijn. Het zou gaan om auto's uit de bouwjaren 2013, 2014 en 2015.

Hogere motorrijtuigenbelasting

De auto's die in Duitsland op de weg rijden, worden opnieuw getest, zegt minister Dobrindt. Als uit die tests inderdaad blijkt dat de CO2-waarden hoger zijn, gaat de motorrijtuigenbelasting voor die auto's omhoog, ook met terugwerkende kracht. 

Dobrindt werkt aan nieuwe wetgeving waardoor niet de autobezitter, maar het Volkswagenconcern opdraait voor die meerkosten. 

De onregelmatigheden bij de vaststelling van de CO2-uitstoot kwam volgens het concern aan het licht bij het onderzoek na het schandaal over de uitstoot van stikstofdioxide. In 11 miljoen dieselauto's van Volkswagen zit software die bij het testen van de uitstoot van stikstofdioxide de resultaten manipuleert en gunstiger voorstelt.

STER reclame