Voorzitter Joustra bij de presentatie van het rapport ANP

In de Tweede Kamer leven nog veel vragen over het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over de ramp met vlucht MH17. Komende dinsdag spreken Kamerleden en Onderzoeksraad in de Kamer over het rapport.

Op de dag van de presentatie van het rapport kreeg de Kamer een besloten briefing. De bijeenkomst dinsdag is openbaar en geeft volgens VVD-Kamerlid Ten Broeke de Kamer meer gelegenheid om uitgebreider door te vragen. Partijen hebben de vragen doorgenomen en onderling verdeeld. 

Het CDA zal vragen stellen over het ontbreken van radar- en satellietgegevens in het rapport. 

Kamerlid Omtzigt: "De Russen hebben gezegd dat de radar aanstond, maar die gegevens zijn gewist. De Oekraïense militaire radar stond uit, aan de civiele radar werd onderhoud gepleegd. De Amerikanen lijkt niets gevraagd te zijn." 

Volgens Omtzigt kunnen radar- en satellietgegevens informatie bevatten die bij mogelijke rechtszaken van groot belang kunnen zijn. Ook zou Omtzigt graag meer informatie krijgen over de luchtverkeersleiders. "Wie waren zij, hoe ging het daar? Er zouden tapes zijn, wat is daarmee gebeurd?"

Soevereiniteitsvraagstuk

De Partij van de Arbeid zal vooral ingaan op de samenwerking met Rusland. Kamerlid Servaes: "Hoe is die samenwerking verlopen, welke rol speelden Russische experts bij het identificeren van het type Buk-raket en wanneer namen zij afstand van de conclusies?" Ook wil Servaes weten hoe de Onderzoeksraad oordeelt over de Russische kritiek op het eindrapport. 

D66 en VVD stellen vragen over de rol van de inlichtingendiensten, de informatievoorziening na de ramp en het soevereiniteitsvraagstuk.

Een van de bevindingen van de Onderzoeksraad was dat het toestel ten tijde van de crash in het oostelijk deel van Oekraïne vloog, waarvoor geen beperkingen golden. VVD-Kamerlid Ten Broeke: "Vooral de vraag of je er als land nog wel van uit kunt gaan dat je soeverein bent over je eigen luchtruim staat centraal."

D66-Kamerlid Sjoerdsma: "Nu er nog steeds gevlogen wordt over conflictgebieden als Mali, Irak en Noord-Korea is de vraag of er niet structureler overleg moet komen tussen overheid en burgerluchtvaart. Het is belangrijk dat passagiers zo veilig mogelijk vliegen, ongeacht of dat met British Airways of KLM is."

Ook heeft Sjoerdsma vragen over de rol van terrorismebestrijder NCTV. "Die lijkt kort na de ramp slecht te hebben gefunctioneerd."

STER reclame