Onder meer Google verzamelt veel data van gebruikers AFP

"Ik denk dat de privacy in de Verenigde Staten beter geregeld is dan op veel plekken in Europa", zegt Julie Brill. Zij is als commissaris bij de Federal Trade Commission verantwoordelijk voor de naleving van privacyregels in de Verenigde Staten. "Het gerucht dat er in de Verenigde Staten geen privacy zou bestaan, is simpelweg niet waar", aldus Brill.

Eerder deze maand oordeelde het Europese Hof dat bedrijven data van Europeanen niet meer zomaar in de Verenigde Staten mogen opslaan, onder meer vanwege de vermeende gebrekkige privacybescherming in dat land en de spionage van de geheime diensten.

Maar volgens Brill is het in de praktijk helemaal niet zo slecht gesteld met de privacy. Volgens de commissaris houden bedrijven zich in de VS beter aan de regels en wordt er strenger op toegezien. "Ik denk dat privacy in de Verenigde Staten in de praktijk erg goed is", aldus Brill.

Allebei niet goed

Brill verwijst daarbij onder meer naar een onderzoek dat eerder deze week is verschenen, waaruit zou blijken dat de privacybescherming in de Verenigde Staten prima geregeld is.

Kenneth A. Bamberger, een van de auteurs van dat onderzoek, ziet het iets genuanceerder. "Zowel in de Verenigde Staten als Europa kan de privacy worden verbeterd", aldus Bamberger. "Maar om te zeggen dat het een puur Amerikaans probleem is, is een versimpeling. Ook Europa heeft een lange weg te gaan."

Uit het onderzoek van Bamberger blijkt onder meer dat de privacybescherming in Duitsland en de VS acceptabel geregeld is, maar in de Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk veel minder goed.

Wel degelijk verschillen

Er zijn echter wel degelijk verschillen tussen de privacybescherming in Europa en de VS, stelt directeur Hans de Zwart van Bits of Freedom. "In de Verenigde Staten hebben geheime diensten heel makkelijk toegang tot onze communicatie bij Amerikaanse bedrijven", zegt De Zwart.

Ook is de privacybescherming in de VS voor Amerikanen beter dan voor buitenlanders, aldus De Zwart. "En ze kijken heel anders naar privacy. Daar is het een soort consumentenrecht, maar in Europa is het een grondrecht."

STER reclame