We schieten graag plaatjes van Parijs, en niet katten maar juist honden zijn op foto's mateloos populair. Dit blijkt uit een overzicht dat Google online heeft gezet

De fotodienst Google Photos heeft vijf maanden na zijn lancering meer dan 100 miljoen actieve gebruikers. Dat vond de internetgigant een mooi moment om terug te kijken. Het bedrijf heeft op een rijtje gezet waarvan gebruikers de afgelopen maanden veel foto's hebben gemaakt, wat voor dingen populair zijn en waar ze het meest naar zochten. Een overzicht.

Supercomputer

Google Photos wordt 'aangedreven' door een supercomputer, die alle geüploade foto's automatisch scant. Met behulp van kunstmatige intelligentie zet het systeem de inhoud van alle foto's om naar normale taal. Daardoor weet Google dus zo veel over onze foto's.

Aan dat systeem zit ook een zoekmachine gekoppeld. Het simpel intikken van het woord 'baby' is voldoende om alle babyfoto's die je ooit hebt gemaakt (of van jou zijn gemaakt) terug te vinden. Daarnaast moedigt het bedrijf gebruikers aan om hun hele foto-archief online op te slaan; je mag onbeperkt foto's opslaan.

Gepersonaliseerde advertenties 

Dit systeem werkt mooi, maar het zorgt ook voor kritische blikken bij privacyvoorvechters. Google heeft namelijk de mogelijkheid om alles wat je op via Google-diensten doet, te gebruiken voor advertentie-doeleinden, zo is te lezen in de privacyvoorwaarden.

Dat doet het bedrijf bijvoorbeeld bij Gmail. Google scant automatisch (je mailtjes worden dus niet door Google-medewerkers gelezen) de inhoud van je e-mails en zet daar gepersonaliseerde advertenties bij. Bij Google Photos is dat niet het geval, benadrukt een woordvoerder.

STER reclame