Fietsers pauzeren even tijdens een tochtje op de Ginkelse Hei. ANP KOEN VAN WEEL
NOS Nieuws Economie

Fiets populairder dan ooit

De Nederlander fietst steeds meer. Vorig jaar werd legden we per inwoner gemiddeld 1018 kilometer af. Rond de eeuwwisseling was dat nog 'maar' 865 kilometer. Deze toename is vooral het gevolg van de populariteit van de elektrische fiets, waarvan er vorig jaar zo'n 223.000 werden verkocht. In totaal werden er 1,05 miljoen nieuwe fietsen aangeschaft.

Een en ander blijkt uit cijfers van de brancheorganisaties RAI Vereniging en de Bovag. "De e-bike maakt het voor meer mensen mogelijk om grotere afstanden af te leggen", zegt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. "En het verkoopaandeel van de elektrische fiets is in tien jaar tijd toegenomen van 3 naar 22 procent."

De elektrische fiets jaagt ook het gemiddelde bedrag omhoog van nieuwe fietsen. Vorig jaar spendeerden we gemiddeld 844 euro aan een nieuw 'stalen ros'. Dat is bijna 7 procent meer dan in 2013. En sinds het begin van eind vorige eeuw (1999) geven consumenten het dubbele uit aan een fiets. In 1999 was dat nog zo'n 400 euro.

Hollands product

De e-bike is ook een succesvol Nederlands product. Vorig jaar brachten de elektrische fietsen 414 miljoen euro op, oftewel 47 procent van de totale fietsverkoop. Bijna de helft werd in eigen land geproduceerd.

Zo maakte fietsfabrikant Gazelle in Dieren begin september bekend zelfs Europees marktleider te willen worden in e-bikes. Gazelle heeft om die reden 10 miljoen euro geïnvesteerd in de modernisering van de fabriek, die onlangs door koning Willem-Alexander werd heropend. Op dit moment nemen de elektrische fietsen 25 procent van de Gazelle-omzet voor hun rekening. De komende jaren zal dat groeien naar 50 procent, is de hoop en verwachting.

Regionale verschillen

Uit cijfers van de Bovag en het CBS blijkt overigens dat er in ons land grote regionale verschillen zitten. De Limburgers fietsen gemiddeld het minst: 759 kilometer per jaar. Groningers leggen de meeste kilometers af: 1121.

STER reclame