Google AFP

Google wil dat artikelen op internet sneller laden op mobiele apparaten zoals smartphones. Daarvoor heeft het bedrijf een initiatief opgezet waarbij media ervoor kunnen kiezen om hun artikelen op de servers van Google te huisvesten. 

Media die hun artikelen liever niet op de servers van Google zien staan, kunnen de technologie van het bedrijf ook zelf gebruiken om hun artikelen sneller te laten laden. Het Amerikaanse bedrijf maakt de programmacode 'open-source', dus voor iedereen toegankelijk.

Zware advertenties

De technologie moet zorgen voor lichtere webpagina’s, zonder zware advertenties. Om advertenties 'lichter' te maken, zal zware, niet-essentiële code worden weggefilterd. 

Een neveneffect daarvan is dat ook code die advertentienetwerken gebruikers in de gaten laat houden, tot op zekere hoogte verdwijnt. Internetgebruikers kunnen dan slechter in de gaten worden gehouden door adverteerders.

Volgens de zoekgigant zijn inmiddels dertig uitgevers overstag, waaronder die van NRC. Ook de uitgeverij Hearst, die in Nederland onder meer Esquire, Quote en Elle uitgeeft, heeft medewerking toegezegd, evenals de Britse publieke omroep BBC en The New York Times.

Zo gaat de dienst van Google eruit zien Google

Als uitgevers ervoor kiezen om hun artikelen direct bij Google te plaatsen, kunnen gebruikers vanuit Google direct nieuwsberichten en artikelen lezen zonder verbinding te maken met een andere website dan Google. Volgens Google is dat sneller dan de manier waarop het nu gebeurt, waarbij een lezer eerst verbinding maakt met Google, om daarna door te navigeren naar de site van een krant of omroep.

Ook andere technologiebedrijven, waaronder Twitter, LinkedIn en Wordpress, hebben toegezegd de technologie van Google te zullen integreren. Het is nog niet duidelijk vanaf wanneer gebruikers het verschil zullen merken.

Positieve gevolgen voor media

Google denkt dat de dienst ook positieve gevolgen voor de media zelf heeft, omdat hun artikelen sneller laden en gebruikers daardoor meer aandacht zouden hebben voor de advertenties op de pagina. Ook is de kans groter dat ze dan een abonnement nemen als dat kan, redeneert Google.

Deelname aan het initiatief is gratis, belooft Google. De zoekgigant, die zelf een groot advertentienetwerk beheert, zegt dat uitgevers zelf kunnen kiezen of ze advertenties van Google zelf naast de artikelen serveren, of die van een ander advertentiebedrijf.

Eerder kondigde Facebook een vergelijkbare dienst aan, Instant Articles, waarmee artikelen van media direct vanuit Facebook kunnen worden geladen, zonder dat daarvoor verbinding hoeft te worden gemaakt met een andere website. 

STER reclame