NOS Nieuws

Terugroepactie Volkswagen: wat gebeurt er met mijn auto?

Volkswagen roept miljoenen auto's die uitgerust zijn met sjoemelsoftware terug naar de garage. Maar wat gaat er met die auto's gebeuren?

Welke auto's gaat Volkswagen terugroepen?

Volkswagen zegt dat er wereldwijd 11 miljoen auto's met sjoemelsoftware rondrijden. Het gaat om dieselauto's die tussen 2009 en 2015 zijn gebouwd en een 1.2, 1.6 of een 2.0 liter onder de motorkap hebben liggen. In Nederland gaat het om 160.000 auto's.

De auto's moeten terug omdat ze niet voldoen aan de zogeheten Euro 5-norm. Dat zijn de uitstootnormen voor alle voertuigen die in de Europese Unie rijden. Door de sjoemelsoftware leek het alsof de auto's daaraan voldeden, terwijl dat in de praktijk niet zo is.

Auto's met de nieuwste Volkswagen-motoren voldoen wel aan de eisen. Die zijn namelijk gecertificeerd volgens de nieuwere en strengere Euro 6-norm. De motoren halen de norm niet alleen vanwege de software die de motor aanstuurt, maar zitten technisch ook anders in elkaar.

Het gaat overigens niet alleen om Volkswagens. Onder de auto's die worden teruggeroepen zitten ook Audi's, Seat's en Skoda's. Bestuurders kunnen binnenkort een brief in de bus verwachten.

Wat doen ze in de garage?

In de garage krijgt de auto een software-update. Daardoor gaan de auto's wel aan de emissie-eisen van de Europese Unie voldoen. Wat die software precies met de motor gaat doen, is nog niet duidelijk, zegt autojournalist Wim Oude Weernink. "De software moet van leveranciers komen en die hebben dat niet zo op de plank liggen. Het duurt even voor de update is ontwikkeld."

De update is overigens niet verplicht. "Dat komt omdat de veiligheid niet in het geding is", zegt Oude Weernink. "Maar veel auto's zijn nog in onderhoud bij de dealer. Bij de volgende beurt kan de update alsnog worden gedaan."

Wat merk ik van de update?

Het kan zijn dat de auto na de update anders reageert, legt Oude Weernink uit. "De software in een auto bepaalt een hoop. Dus als die wordt aangepast, worden ook de prestaties beïnvloed. Het kan zijn dat de auto minder vermogen gaat leveren of meer gaat verbruiken."

Hij denkt niet dat het om wezenlijke veranderingen gaat waar de gebruiker veel van merkt. "Maar dat zal in de praktijk moeten blijken."

Waarom is er überhaupt een terugroepactie?

In de eerste plaats om de auto's te laten voldoen aan de emissienormen. Nu stoten de Volkswagens waarin sjoemelsoftware zit te veel uit. Dat de actie zo snel wordt uitgevoerd, heeft ook te maken met het imago van Volkswagen, zegt Oude Weernink. "Op die manier proberen ze de schade iets te herstellen."

En hoe zit het met mijn bijtelling en BPM?

"Dat verandert niet", zegt Oude Weernink. "Dat hebben importeur Pon en het ministerie van Financiën al laten weten."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl