Directeur Pijbes van het Rijksmuseum ANP

De twee Rembrandts die Nederland en Frankrijk samen hebben gekocht, zijn al snel te zien in het Amsterdamse Rijksmuseum, zegt directeur Wim Pijbes. "Het is wat mij betreft een kwestie van weken, maar het hangt ook van de Franse en Nederlandse autoriteiten af."

De twee portretten komen in de eregalerij van het museum te hangen. "Tegenover de werken van Frans Hals, dat is een mooie combinatie", aldus de directeur. "Of anders bij de andere Rembrandts."

De werken worden waarschijnlijk eerst tentoongesteld en daarna pas gerestaureerd. "We laten ze eerst zien zoals ze zijn, denk ik. Dat doen we in beide landen en daarna worden ze gerestaureerd." 

Volgens Pijbes gaan restauratoren van het Rijksmuseum de werken onder handen nemen.

Wereldfaam

Dat Nederland en Frankrijk samen de werken hebben gekocht, is een heel goede constructie, vindt Pijbes. "Een paar maanden geleden leek het nog ondenkbaar, maar nu komen twee prachtige portretten bij elkaar in het publieke domein, in twee musea van wereldfaam."

Pijbes over de aankoop van de twee Rembrandts

Vanmiddag werd bekend dat Nederland en Frankrijk samen beide werken kopen en dat ze afwisselend in het Rijksmuseum in Amsterdam en in het Louvre in Parijs komen te hangen. "Het is een novum in de museumwereld dat twee landen zo samen een werk uit een particuliere collectie kunnen samenstellen", zei Pijbes.

De twee portretten, die door de steenrijke Franse familie Rothschild worden verkocht, blijven volgens hem altijd bij elkaar. "Nederland en Frankrijk bezitten juridisch elk de helft van elk portret. Bovendien is afgesproken dat de werken nooit afzonderlijk mogen worden verkocht."

Toegankelijk

Volgens de directeur is dit een heel goede constructie, ook al heeft Nederland niet alleen beide portretten kunnen kopen. Pijbes zegt dat de twee Rembrandts nu in elk geval voor het publiek toegankelijk worden.

"De familie Rothschild gaf Frankrijk als eerste de mogelijkheid om beide werken samen te kopen voor 160 miljoen euro, maar de Fransen hadden het geld niet. Toen daarna een exportvergunning werd afgegeven, kwamen wij in actie. De kans bestond dat de portretten anders zouden verdwijnen voor Europa, want alleen rijke particulieren in de Golfstaten of China hadden ze kunnen betalen."

STER reclame