Tabaksproducten zijn nu nog duidelijk zichtbaar in de supermarkt ANP
NOS Nieuws Economie

Albert Heijn gaat shag en sigaretten uit het zicht halen

Supermarktketen Albert Heijn gaat in vijftien winkels de tabaksproducten afdekken. Het gaat om een proef, waarin AH wil onderzoeken hoe de pakjes shag en doosjes sigaretten het beste uit het zicht kunnen worden gehouden. 

Hiermee loopt Albert Heijn vooruit op een plan vanuit de Tweede Kamer om dit met alle supermarkten te regelen. De Kamer wil een einde maken aan het zichtbaar uitstallen van tabaksproducten.

Methodes

Omdat nog niet duidelijk hoe tabaksproducten het beste kunnen worden afgeschermd gaat de supermarkt verschillende methodes uitproberen. Tests met gesloten deuren, lamellen en automaten moeten uitwijzen wat voor klanten en medewerkers het beste werkt. Als de proefperiode voorbij is wil Albert Heijn de resultaten aanbieden aan het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

KWF Kankerbestrijding is blij met de proef: "Dat Albert Heijn nu verschillende methodes gaat testen om tabak uit het zicht te halen stemt ons enthousiast. Ze vervullen hiermee een belangrijke voorbeeldfunctie bij de bescherming van kinderen tegen tabak." 

In juli nam de Tweede Kamer een motie aan die tot een convenant moest leiden tussen het ministerie van Volksgezondheid en de supermarkten. De Kamer wil uiterlijk 1 januari 2016 geïnformeerd zijn over de uitkomsten hiervan.

STER reclame