Te weinig hulp bij betalingsachterstand hypotheek

Aanmaningen, betalingsachterstand ANP

Hypotheekaanbieders denken te veel aan het innen van betalingsachterstanden en te weinig aan het belang van de klant. Volgens toezichthouder Autoriteit Financiële Markten kan er nog veel verbeteren bij de grootste hypotheekaanbieders van Nederland.

De toezichthouder onderzocht wat de twaalf grootste aanbieders van hypotheken doen met wanbetalers.   Een meerderheid laat steken vallen en denkt te weinig aan de effecten voor de klant. Gemiddeld scoren de aanbieders een 2,2 op een schaal van vijf.

Uit de recentste cijfers blijkt dat 112.800 mensen een achterstand hebben bij het betalen van hun hypotheek. 

Boete

Zo brengen alle aanbieders een boete in rekening als iemand een betalingsachterstand heeft, maar er wordt niet gekeken of de klant door die extra kosten nog verder in de problemen komt. 

Er wordt onvoldoende rekening gehouden met de financiële situatie van klanten en daardoor wordt er in de meeste gevallen niet gezocht naar een passende oplossing. "Aanbieders zijn primair gericht op het incasseren van de betalingsachterstand en minder op het zoeken naar een duurzame oplossing", schrijft de toezichthouder.

Misstanden

De AFM zegt dat enkele aanbieders het wel op de goede manier doen, maar namen worden in het rapport niet genoemd.

De toezichthouder kan alleen ingrijpen als er sprake is van evidente misstanden, maar die zijn niet geconstateerd. Wel wordt er samen met de hypotheekaanbieders overlegd hoe de hulp voortaan beter kan.

Vereniging Eigen Huis wil dat de AFM en de politiek verbeteringen gaat afdwingen door een gedragscode vast te stellen.

STER Reclame