ANP

Facebook gaat vanaf volgende maand gegevens afkomstig van de 'Vind ik leuk'- en 'Deel'-knoppen op websites gebruiken voor advertenties. Tot nu toe werden de gegevens wel opgeslagen, maar gebeurde er volgens Facebook niks mee.

De twee knoppen zijn op veel sites geliefd, omdat het de stap om een site te liken of een verhaal te delen kleiner zou maken. Maar ook als je niet op de knoppen klikt, zal Facebook data verzamelen.

Het is nog onduidelijk of Facebook ook in Nederland gegevens afkomstig van de knoppen gaat gebruiken voor advertenties.

Relevante advertenties

Het bedrijf is langer bezig met het "relevanter maken" van advertenties. Het platform zegt van veel gebruikers te horen dat ze liever relevante advertenties op Facebook tegenkomen. Daardoor zie je vaak na het bezoeken van een schoenenwebwinkel diezelfde schoenen terugkomen op Facebook.

Hiervoor maakt het platform gebruik van trackers, stukjes software die worden geïnstalleerd op websites om te kunnen volgen wat gebruikers doen. Facebook kreeg eerder dit jaar veel kritiek op deze methode, onder andere omdat het bedrijf ook mensen volgt die niet zijn ingelogd via het netwerk.

Afmelden

Je kunt je afmelden voor deze volgmethode via een nieuwe instelling op Facebook. Het platform blijft vervolgens informatie verzamelen, maar belooft deze niet te gebruiken. 

"Google en Facebook beginnen hiermee heel erg op elkaar te lijken", zegt Daphne van der Kroft van Bits of Freedom. "Er zijn nu zo veel sites die gebruikmaken van trackers van deze twee giganten dat ze heel informatie krijgen." 

Daarnaast vindt Van der Kroft de belofte van Facebook geen goede waarborg. "We moeten ze maar op hun blauwe ogen vertrouwen dat de gegevens niet zullen worden gebruikt."

STER reclame