AdBlock Plus op een Android-telefoon Nando Kasteleijn / NOS

Websites worstelen steeds meer met adblockers

tijd van publicatie
Geschreven door
Nando Kasteleijn
Techredacteur
Joost Schellevis
Researchredacteur

Niemand houdt ervan: advertenties die bewegen, je hele scherm overnemen of soms zelfs geluid produceren. Maar veel websites leunen op reclame als inkomstenbron. De vraag is of dat nog toekomst heeft, nu steeds meer mensen een adblocker installeren. Daarmee worden advertenties uit je webbrowser weggefilterd.

Adblockers zijn niet nieuw, maar gebruik ervan neemt nu een hoge vlucht. Op computers is het blokkeren van advertenties al langer een kwestie van een aantal klikken, maar sinds kort is het ook eenvoudig om dat op telefoons te doen. 

Dat komt onder meer doordat Apple ondersteuning voor adblockers heeft ingebouwd in de nieuwe versie van zijn mobiele besturingssysteem iOS. Ook heeft een populaire adblocker, Adblock Plus, een speciale webbrowser voor Android en iOS vrijgegeven die advertenties wegfiltert.

Objectieve cijfers over het aantal adblockers zijn er niet, maar volgens PageFair - een bedrijf dat diensten levert waarmee advertentiebedrijven adblockers weer kunnen omzeilen - nam het aantal mensen dat geen advertenties meer ziet met 69 procent toe naar 4,9 procent van alle internetters wereldwijd. In sommige landen, waaronder Nederland, is dat aantal veel hoger. Adblock Plus meldt het afgelopen jaar 50 procent meer gebruikers te hebben gekregen.

De AdBlock Plus-browser Screenshot iPhone

Sneller en veiliger

De voordelen van een adblocker zijn evident: gebruikers worden niet meer gehinderd door irritante advertenties, advertentiebedrijven zijn niet meer in staat om hun gedrag te volgen en het is zelfs veiliger - advertenties worden vaak gebruikt door internetcriminelen om malafide software, zoals virussen, te verspreiden.

Maar eigenaren van websites zitten met hun handen in het haar: advertenties op internet brengen toch al weinig geld op, en door adblockers staan die inkomsten nog eens extra onder druk. Christian van Thillo, directeur van mediagigant De Persgroep (in Nederland onder meer eigenaar van de Volkskrant en het AD) zegt zich dan ook ernstig zorgen te maken. Volgens Van Thillo wordt nu al rond de 15 procent van de advertenties niet meer getoond doordat gebruikers een adblocker draaien.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

1/2 'Adblockers zijn de doodsteek van onze toekomst'

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

2/2 Het gebruik van adblockers neemt een hoge vlucht

Met de introductie van adblockers op mobiele apparaten, ligt het voor de hand dat dat aantal verder zal stijgen, ook al omdat websites steeds meer bezoekers krijgen via mobiele apparaten. "Dat is momenteel tussen de 35 en 50 procent", zegt Van Thillo. Als uiteindelijk alle advertenties worden geblokkeerd, is dat een groot probleem voor de toekomst van een bedrijf als De Persgroep, denkt Van Thillo. "Op dit moment is onze online-omzet nog maar 10 tot 15 procent van het totaal. Maar het zou de doodsteek zijn van onze toekomst."

Van Thillo hint op rechtszaken tegen adblockers, want volgens de mediamagnaat geeft het geen pas dat "anderen met je bedrijf aan de haal gaan". "Als het eigendomsrecht niet meer wordt gerespecteerd, hebben we echt een probleem."

De advertentie-industrie moet begrijpen dat knipperende en indringende advertenties niet zijn wat gebruikers willen.

Job Plas

Knipperende advertenties

Volgens Job Plas, een Nederlander die meewerkt aan de ontwikkeling van Adblock Plus, heeft de advertentie-industrie het wel een beetje aan zichzelf te wijten. "De advertentie-industrie moet begrijpen dat knipperende en indringende advertenties niet zijn wat gebruikers willen", aldus Plas. "Zoveel mogelijk knipperende advertenties op een website zetten gaat gewoon niet werken."

Overigens verdient Adblock Plus zelf juist geld aan advertenties. Grote internetbedrijven die willen dat hun advertenties wél worden doorgelaten door de adblocker, kunnen het bedrijf achter de adblocker daarvoor geld betalen. Die advertenties worden enkel doorgelaten als de advertenties niet te opdringerig zijn, bezweert het bedrijf.

STER Reclame