Ballast Nedam in problemen, overnamebod fors verlaagd

Werkzaamheden aan de A2 ANP

Het Turkse bouwbedrijf Renaissance heeft het overnamebod op bouwer Ballast Nedam fors verlaagd. Geen 30 miljoen, maar uiteindelijk slechts 13,6 miljoen euro leggen de Turken op tafel. Reden voor de verlaging van het bod zijn nieuwe financiële tegenvallers bij Ballast Nedam. 

De bouwer verwacht dat de verliezen 20 miljoen euro hoger zijn, door onder meer recente faillissementen van toeleveranciers en partners, waaronder Imtech, en slechtere resultaten bij diverse projecten. Ballast Nedam blijft achter de overname staan en ook de banken steunen het nieuwe overnamebod.

Bod

De Turken hebben daarop hun bod verlaagd van 1,55 euro naar 30 eurocent per aandeel. Renaissance heeft inmiddels de voorbije maanden al wel 30 procent van de aandelen opgekocht tegen ongeveer 1,50 euro, wat neerkomt op circa 9 miljoen euro. 

Voor de resterende aandelen zal het bedrijf maar 30 eurocent per aandeel neertellen, samen dus zo'n 4,6 miljoen euro in plaats van 21 miljoen. De uiteindelijke overnameprijs voor de Turken komt zo uit op 13,6 miljoen, in plaats van de oorspronkelijk beoogde 30 miljoen. 

De voorgenomen kapitaalinjectie van 30 miljoen euro als de overname slaagt, wordt wel verhoogd met 17,6 miljoen euro. 

Zuur

Voor beleggers zijn zoals verwacht de druiven zuur. Want een lager bod betekent een lagere aandelenkoers. De koers van het aandeel Ballast Nedam ging bij opening hard onderuit en verliest 80 procent. Het aandeel was gisteren nog 1,47 euro waard, net dus onder het eerste bod, maar zakt nu naar rond de 0,30 cent.

De druk op de aandeelhouders wordt vergroot. Als minder dan 95 procent van de beleggers hun stukken niet aanbieden dan zal Ballast Nedam voor 20 miljoen euro nieuwe aandelen uitgeven via een claimemissie. Beleggers leggen dan dus 20 miljoen euro bij.

Bezwijken

Eind juli werden de overnameplannen bekendgemaakt. De kapitaalkrachtige Turkse bouwer bood 30 miljoen euro voor het noodlijdende Ballast Nedam en zou er na de overname nog eens 30 miljoen euro insteken om de kapitaalpositie te versterken. 

Zonder de overname dreigt Ballast Nedam te bezwijken. Het bedrijf lijdt verlies op onder meer twee grote infrastructuurprojecten, de A2 bij Maastricht en de A15.

STER Reclame