De nieuwe campagne van SIRE
NOS Nieuws

SIRE richt nieuwe campagne op jonge xtc-gebruiker

SIRE richt haar pijlen op jonge xtc-gebruikers. In de nieuwe campagne "Weet jij wat je slikt?", wil de stichting informatie over xtc bundelen. "Er zijn veel misverstanden over xtc-gebruik, wij onderscheiden feiten van fabels," zegt directeur Lucy van der Helm.

Op de site XTCfacts.nl plaatste de stichting 14 feiten over xtc en het gebruik van de pillen. "Als de jongeren die feiten allemaal lezen, zijn ze in ieder geval goed geïnformeerd over xtc en de risico's daarvan."

Deze drie jongens spelen de hoofdrol in de nieuwe campagne

En dat lijkt nodig. Het gebruik van xtc onder jongeren is de afgelopen jaren fors toegenomen. 5,6% van de jongeren tussen 15 en 35 jaar heeft het afgelopen jaar xtc-gebruikt. Dat is bijna twee keer zo veel als vijf jaar geleden.

Daarnaast worden de pillen steeds sterker en daarmee nemen de risico's van het gebruik toe. Toch weten veel jongeren maar heel weinig over de drug.

SIRE gaat jongeren voorlichten over de gevaren van xtc

"70 procent blijkt niet bekend met de werking ervan", zegt Van der Helm. "En meer dan zestig procent weet bijvoorbeeld ook niet wat het risico is van te veel drinken als je een pil slikt. Als je gebruikt is dat maximaal een tot twee glazen per uur en dat weten ze gewoon niet."

De site is gemaakt door jongeren maar richt zich naast die doelgroep ook op ouders. "Beide groepen zijn geholpen met de feiten rondom xtc", zegt SIRE. "Door het over feiten te hebben, kunnen ouders xtc-gebruik bespreekbaar maken."

Wat gaat er allemaal in die pilletjes en waar komen ze vandaan?

NOS op 3 maakte vandaag een interactief verhaal over de herkomst van Nederlandse xtc. In vier hoofdstukken wordt uitgelegd welke reis een pilletje maakt voordat het op festivals, feestjes of clubs belandt.

Start de productie door te klikken of de knop hieronder in te drukken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl