Vooral in de zorg communiceren machines steeds vaker met elkaar
NOS Nieuws

Machines bellen meer met elkaar dan mensen

Machines verdringen de mens in het zakelijk telefoonverkeer. Voor het eerst zijn er meer apparaten en voorwerpen die met elkaar bellen dan mensen, blijkt uit cijfers van telecombedrijf Vodafone. Steeds vaker legt een vuilnisbak, kopieermachine, energiemeter of auto een mobiel lijntje.

Vodafone rapporteert een sterke stijging in de verkoop van 'machine-to-machine-simkaarten' (M2M). Die worden voor het eerst beter verkocht dan gewone zakelijke abonnementen. Afgelopen jaar steeg de verkoop van M2M-sims bij de provider met 28 procent.

"Je ziet de simkaarten niet, maar ze zitten en staan overal in het straatbeeld", zegt marketingmanager Martijn van Lieshout. "In het transport, in winkels en in de zorg, maar ook in vrachtwagens, auto's en op moderne fietsen. Met sim zijn die na diefstal veel makkelijker te traceren. De techniek heeft daar zijn bestaansrecht bewezen."

Nullen en enen

Inmiddels gebruikt wereldwijd een kwart van de bedrijven volgens Vodafone machine-to-machine-technologie. "Mensen bellen steeds minder, machines juist steeds meer, hoewel het woord bellen eigenlijk te ouderwets is. Het is data-overdracht via het mobiele netwerk. Nullen en enen."

Bellen is een ouderwets woord. Het is data-overdracht via het mobiele netwerk.

Martijn van Lieshout, marketingmanager

Bedrijven kiezen vooral machine-to-machine-communicatie om hun productiviteit te verhogen. De afvalverwerkingsbranche gebruikt het onder de noemer 'smart waste management' om efficiënter afval in te zamelen. Heel nuttig, vindt Van Lieshout. "Sims geven een seintje als de container vol is. Dat voorkomt dat de vuilnismannen voor niets op pad gaan."

Grootverbruikers

De grootste stijgers in het gebruik van M2M-communicatie zijn de retailbranche en de zorg. Supermarkten kunnen zo beter plannen, legt Van Lieshout uit. "Zorgen dat je zo min mogelijk voorraad en een zo kort mogelijke doorlooptijd hebt." Andere grootverbruikers zijn de energie- en nutsbedrijven, met hun slimme meters.

Vodafone verwacht dat de groei doorzet. "De datastroom levert veel informatie op en er valt op allerlei terreinen nog veel te winnen. Kennis is macht en delen is kracht."

Kennis is macht en delen is kracht.

Martijn van Lieshout - marketingmanager

Techmedic International lift mee op de populariteit van de sims. Het bedrijf uit Broek op Langedijk ontwikkelt medische apparaten waarmee patiënten op afstand in de gaten kunnen worden gehouden. Techmedic scoort wereldwijd met de Dyna-Vision. "Dat apparaatje plak je als het ware aan de borst van een patiënt. Het werkt via een simkaart die draait op het 3G-netwerk en dat is superstabiel", zegt eigenaar Rutger Brest van Kempen.

Pilot

De Dyna-Vision kan onder meer de hartslag, de ademhaling en de bloeddruk monitoren. "In het buitenland zijn we er al een tijd mee bezig, maar in Nederland beginnen we net. We doen nu een pilot in ziekenhuizen in Nieuwegein en Alkmaar."

Door patiënten permanent te monitoren, zijn medische complicaties te vermijden, zegt Brest van Kempen. "Je bent altijd sneller dan een arts." De Techmedic-eigenaar ziet een grote afzetmarkt. "We zijn nu bezig met ziekenhuizen, maar in de thuiszorg werkt dit natuurlijk ook. En ik verwacht dat elk gezin over een paar jaar zo'n monitor heeft, zodat familieleden elkaar medisch in de gaten kunnen houden. De markt is gigantisch."

Met dit apparaatje kunnen patiënten op afstand in de gaten worden gehouden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl