De bewoner van 12E betaalt waarschijnlijk meer premie dan de bewoner van nummer 12 ANP

Sommige verzekeraars laten de hoogte van premies niet alleen afhangen van de postcode, maar ook van het huisnummer. Zelfs een huisnummertoevoeging kan tot een andere premie leiden, heeft de Consumentenbond ontdekt. Uit een vergelijking van de Consumentenbond blijkt dat een verzekering bij enkele verzekeraars duurder is op bijvoorbeeld huisnummer 186A dan op huisnummer 186.

De Consumentenbond ontdekte dit voor autoverzekeringen bij verzekeraar Reaal/Vivat. Het verschil kan op jaarbasis oplopen tot 134,16 euro. De bond deed voor een fictieve persoon een aanvraag op acht verschillende adressen; vier op een 'gewoon' nummer, en vier op hetzelfde nummer met huisnummertoevoeging.

Reaal/Vivant wilde niet reageren tegenover de Consumentenbond. "Hoe ons tarief is opgebouwd is concurrentiegevoelige informatie." Wel wil de woordvoerder zeggen dat een analyse van de klantgegevens invloed heeft op de premie.

Inboedelverzekeringen

Ook bij meer dan de helft van de inboedelverzekeringen is de premie per adres verschillend. Van de 31 door de Consumentenbond bekeken inboedelverzekeraars maakten er 17 onderscheid op basis van de postcode. Voor drie verzekeraars maakt het precieze adres uit, ook of het een huisnummertoevoeging heeft of niet.

De Consumentenbond vindt dat de verzekeraars transparant moeten zijn bij het vaststellen van de premie, zegt een woordvoerder. "Het is nu totaal niet duidelijk. Waarom is een wijk bij de ene verzekeraar een risicogebied en is bij de andere diezelfde wijk juist goedkoper dan gemiddeld?"

Verbond van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars laat weten dat één enkele factor, zoals een huisnummer of postcode, niet bepalend is voor de premie. "Verzekeraars proberen een premie te berekenen die zo goed mogelijk past bij het risico dat wordt verzekerd. Op dat punt concurreren ze met elkaar en dat zorgt voor een divers en scherp geprijsd aanbod."

Omdat de verzekeraars concurreren met elkaar, delen ze hun risicoberekeningen niet met elkaar, en ook niet met het Verbond van Verzekeraars. Maar, zegt een woordvoerder: "De consument weet precies wat hij betaalt voor welke verzekering en kan dagelijks overstappen als hij een beter aanbod ziet."

STER reclame