Zeven procent van de winkelpanden staat leeg
NOS Nieuws

Zelfstandige winkeliers hebben het moeilijk

Kleine zelfstandige winkeliers hebben het nog steeds moeilijk. Ruim zeven procent van de winkelpanden staat leeg en volgens economieverslaggever Jeroen Schutijser blijft het de komende tijd lastig voor winkeliers die geen onderdeel zijn van een grote keten.

"Kijk die grote jongens als Etos, Kruidvat of DA kunnen concurreren op prijs. Dat zie je overal in het straatbeeld, ze stunten met prijzen. Je krijgt alles met veertig procent korting of voor de helft van de prijs. Dat kunnen de zelfstandige winkeliers niet. Die kunnen ook niet voor al hun panden een huurkorting bedingen, zoals de grote jongens wel doen."

Opleving

De opleving in de economie is bij de winkels vooral te zien bij zaken die spullen voor het huis verkopen. "Elektrische verlichting, parket, keukenzaken dat soort winkels doen het goed. Daar zie je momenteel een omzetstijging die oploopt tot wel vijftien procent."

Jeannet van Os is een van de winkeliers die nog niet uit de crisis zijn. In de Peperstraat in Wijk bij Duurstede is haar omzet sinds 2011 fors naar beneden gegaan. "Je twijfelt wel hoor, want eerst snap je niet waar het door komt. Je denkt komt het nou door mij, wat doe ik verkeerd?"

Mensen komen in de winkel alles bekijken en ik mag het uitleggen, en vervolgens bestellen ze het gewoon online

Ondernemer Jeannet van Os

Ze verbouwde haar hobbyzaak. "Toonbank aan de andere kant. Koffie voor de klanten en minder producten. Dat was wel eng, want je zal altijd zien dat mensen dan opeens naar de artikelen gaan vragen die je net uit je assortiment hebt gegooid. Maar ik heb het geloof ik goed gedaan. De mensen zijn meer op hun gemak. De omzet stijgt weer licht."

Online

Het gaat de goede kant op, maar ze zit nog niet op het niveau van 2011. Dat komt ook doordat het online winkelen oprukt. "Daar heb ik veel last van. Mensen zijn ook heel brutaal. Komen ze in de winkel alles bekijken en mag ik het uitleggen. Vervolgens bestellen ze het gewoon online, omdat het dan een paar euro goedkoper is."

Zelf houdt ze online bewust op afstand. "Het klinkt leuk, maar ik ben alleen. Dan moet de winkel eerder dicht, omdat ik voor zes uur de pakjes bij het postkantoor moet bezorgen, zodat ze de volgende dag bij de klanten thuis kunnen zijn. Dat kost me ook weer omzet. Ik blijf trouw aan de ouderwetse winkel en die crisis is toch wel bijna voorbij", zegt ze hoopvol.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl