Passagiers stappen aan boord bij EasyJet
NOS Nieuws

Mijn vlucht is vertraagd. Heb ik recht op vergoeding?

Prijsvechters zoals Ryanair en EasyJet betalen Nederlandse passagiers zelden meteen de wettelijk verplichte compensatie voor een vertraagde vlucht. Er zit dan vaak niets anders op dan juridische stappen te nemen tegen de budgetluchtvaartmaatschappijen. Dat blijkt uit cijfers die EUclaim op verzoek van de NOS heeft geanalyseerd.

Volgens Europese wetgeving zijn vliegmaatschappijen verplicht 250 tot maximaal 600 euro uit te keren aan passagiers bij meer dan drie uur vertraging of annulering. Passagiers kunnen na afloop van een vertraagde vlucht of annulering aankloppen bij de luchtvaartmaatschappij om de compensatie te ontvangen.

Wat zijn de voorwaarden?

Je hebt recht op vergoeding als je vloog van of naar een Europees land dat meedoet aan de regeling. Als je maatschappij niet uit Europa komt, dan heb je alleen recht op vergoeding als je vanuit een Europees land vertrekt. Aan de regeling doen ruim dertig landen mee. De volledige lijst kun je hier (pdf) bekijken.

Je hebt recht op een vergoeding, tenzij er sprake was van buitengewone omstandigheden zoals slecht weer of een staking. Wat buitengewone omstandigheden zijn, staat vaak ter discussie. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft een lijst gemaakt met buitengewone omstandigheden.

Je hebt recht op vergoeding als je meer dan drie uur later uit het vliegtuig stapt dan stond gepland. De hoogte van het bedrag hangt af van de duur van de vertraging en de afstand van de vlucht.

De hoogte van de vergoeding (Bron: ILT)

Vliegafstand in kilometersVertraging bij aankomstCompensatie in euro's
tot 1500Meer dan drie uur250
1500 tot 3500Meer dan drie uur400
meer dan 3500Tussen de drie en de vier uur300
meer dan 3500Meer dan vier uur600

Waar dien ik een verzoek in?

Je kunt zelf een verzoek indienen bij een luchtvaartmaatschappij. Die zijn verplicht je uit te leggen hoe je dat kunt doen.

Als de maatschappij je verzoek afwijst, kun je een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Zij bekijken je klacht en nemen je verzoek kosteloos van je over als zij de klacht gegrond verklaren. Als de ILT de klacht gegrond verklaart, ontvang je altijd ook het geld van de maatschappij.

Je kunt een verzoek indienen bij claimbedrijven zoals vlucht-vertraagd.nl of EUclaim. Zij kunnen je vaak al snel vertellen of het zin heeft om een verzoek in te dienen. Als de maatschappijen niet betalen, gaat het claimbedrijf voor je naar de rechter. Meestal krijg je dan alsnog je geld. Vaak moet je een bepaald percentage van de ontvangen compensatie aan het claimbedrijf betalen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl