Een diabetespatient met een insulinepomp ANP

Roche Diabetes Care verontschuldigt zich tegenover diabetici voor de onrust die het bedrijf heeft veroorzaakt door te zeggen dat sommige producten tijdelijk lastig leverbaar zijn. Door een verhuizing van het magazijn in Zuid-Duitsland kwamen er minder producten voor de insulinepomp naar Nederland en moesten mensen met suikerziekte langer wachten op hun bestelling.   

Inmiddels is de aanvoer van diabetes-hulpmiddelen weer op gang gekomen, zegt woordvoerder Belderbos van Roche. Hij benadrukte dat niemand in de afgelopen dagen acuut in gevaar is gekomen door een gebrek aan insuline of andere producten.

Insulinepen

Roche heeft volgens Belderbos het bericht over mogelijke leveringsproblemen alleen naar buiten gebracht om mensen tijdig op de hoogte te stellen. Het advies van Roche aan gebruikers van de insulinepomp om zo nodig een insulinepen te gebruiken, bleek een verkeerde inschatting, aldus Belderbos. Roche had zich moeten  bedenken dat de pen niet voor iedereen geschikt is. 

De Diabetesvereniging Nederland verweet Roche dat het op de stoel van de behandelend arts ging zitten. Alleen die mag vaststellen wat een geschikt alternatief is voor de pomp. De vereniging is nu voorzichtig optimistisch. "Roche kan ons nog niet bevestigen dat de problemen nu echt achter de rug zijn, dus we blijven de zaak kritisch volgen", aldus directeur Olof King. 

STER reclame