Namaak Versace-overhemden EPA

Nederlandse winkeliers en fabrikanten lopen jaarlijks bijna 1 miljard euro mis door de verkoop van goedkope namaakkleding. Dat staat in een onlangs verschenen rapport van het Europese merkenbureau OHIM.

De Nederlandse kledingindustrie verliest inkomsten omdat consumenten bijvoorbeeld valse merkartikelen kopen tijdens hun vakantie in het buitenland. Daarnaast zijn door de zwarte verkoop van namaakkleding banen in de kledingindustrie in het geding. Ook loopt Nederland belastinginkomsten mis.

Europese schade

Niet alleen de Nederlandse kledingindustrie lijdt onder de verkoop van namaakkleding. Voor de hele Europese Unie bedragen de misgelopen inkomsten ruim 26 miljard euro. Italië ondervindt de grootste schade. Het land is verantwoordelijk voor de helft van de Europese kleding- en schoenproductie en loopt jaarlijks ruim 4,5 miljard euro mis. Spanje (4,1 miljard euro), het Verenigd Koninkrijk (3,6 miljard) en Duitsland (3,5 miljard) volgen. Volgens OHIM gaan de misgelopen inkomsten ten koste van zo'n 363.000 banen in de Europese Unie.

STER reclame