Transavia: vliegtuig volgde noodlandingsprocedures

time icon

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Het was echt heftig aan boord'

Het vliegtuig van Transavia dat gisteren in de problemen kwam, is tot en met de landing onder controle geweest van de bemanning. Ook was er geen sprake van een technisch mankement, zegt de luchtvaartmaatschappij.

De Boeing 737 was onderweg van Gerona in Spanje naar Rotterdam Airport en brak de landing af vanwege te sterke wind. In afwachting van betere omstandigheden en de drukte op het vliegveld, cirkelde het vliegtuig vervolgens enige tijd in de buurt van Rotterdam.

Omdat de kerosine in het vliegtuig begon op te raken, besloot de gezagvoerder door te vliegen naar Schiphol. Rotterdam Airport heeft maar één landingsbaan en Schiphol heeft er meerdere, met verschillende landingsrichtingen. 

De luchtvaartautoriteiten op Schiphol kunnen dus beter inspelen op de wind. Volgens luchtvaartdeskundige Benno Baksteen is vooral te harde zijwind een probleem voor landende vliegtuigen.

Vooralarm

Op Schiphol kon de eerste landing vanwege de weersomstandigheden ook niet worden afgemaakt. Bij de tweede poging landde het toestel wel veilig. Daarbij werden de procedures voor een noodlanding gevolgd, zegt Transavia. Over de intercom werd herhaaldelijk "Brace for impact" omgeroepen. Ook riep het personeel vanuit de cabine tegen de passagiers dat ze het hoofd gebogen tegen de stoel voor zich moesten houden.

In het vliegtuig waren veel mensen angstig. Er waren mensen aan het huilen en het gillen. Ook werden veel mensen misselijk door al het geschud en werd er overgegeven.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Landingsbeelden van in het vliegtuig van Transavia

Op Schiphol werden uit voorzorg maatregelen getroffen. Het vliegveld kreeg van Luchtverkeersleiding Nederland een melding van een vliegtuig in moeilijkheden. Daarop gaf Schiphol een "vooralarm groot volgens standaardprotocol".

Bij zo'n alarm stelt de brandweer zich preventief op langs de landingsbaan en worden de regionale hulpdiensten gewaarschuwd. Na de landing werd vrij snel duidelijk dat het vliegtuig veilig was en geen gewonden aan boord had. Daarop zijn de hulpdiensten weggegaan.

Na de landing werd er in het vliegtuig geapplaudisseerd. De gezagvoerder zei over de intercom zo'n situatie in 25 jaar nog niet te hebben meegemaakt.

'Dit heb ik in 25 jaar vliegen nog nooit meegemaakt'

Over de intercom zei de gezagvoerder dat dit extreme omstandigheden waren.

Ruige landing

Volgens Benno Baksteen komen dit soort landingen bij die weersomstandigheden weleens voor. "Het is best onaangenaam. Het vliegtuig schudt en bonkt heftig, maar het kan verder geen kwaad", zegt hij.

Hij zegt dat een vliegtuig vrij veel kan hebben en dat de veiligheidsmarges die worden aangehouden erg groot zijn. Toch begrijpt hij wel dat er passagiers bang waren. "Deze passagiers hebben drie keer een ruige landing moeten meemaken. Dat is helemaal niet fijn."

Fit to fly

De bewuste Boeing blijft voorlopig aan de grond. De technische dienst van Transavia doet eerst onderzoek en kan daarna het vliegtuig pas vrijgeven. Dat is een standaardprocedure na een noodlanding, zegt Transavia.

De bemanning van de vlucht heeft na het incident nog niet gevlogen. Transavia zegt dat ze "volgens hun rooster" weer de lucht in mogen als ze "fit to fly" zijn.

STER Reclame