Apothekersassistenten belaagd door agressieve klanten

time icon

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Bijna de helft van de medewerkers heeft te maken met agressieve klanten

Bijna de helft van de apothekersassistenten heeft wekelijks of zelfs dagelijks te maken met agressieve patiënten. Dat is vijf keer zo veel als twee jaar geleden, blijkt uit een peiling onder ruim 700 assistenten in opdracht van apothekersorganisatie KNMP. 

Ze worden uitgemaakt voor dieven en zakkenvullers en krijgen zelfs medicijnen naar hun hoofd geslingerd. Volgens de KNMP zijn klanten boos omdat ze moeten betalen voor uitleg over nieuwe medicijnen.

6 euro

Mensen die voor het eerst een nieuw medicijn krijgen, zien sinds 1 januari 2014 een bedrag van gemiddeld 6 euro op de rekening voor een adviesgesprek. Voor die tijd moest dat bedrag ook worden betaald, maar zat het verstopt in de totaalprijs van de medicijnen. De minister besloot de bedragen los te halen om de zorgkosten transparanter te maken.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Het adviesgesprek is verplicht

Het advies is verplicht, net als een controle door apotheken of de dosering klopt en of de patiënt nog andere medicijnen gebruikt. Volgens de KNMP begrijpen patiënten niet waarom zij hier apart voor moeten betalen. Dat leidt met grote regelmaat tot scheldpartijen en andere agressieve reacties. 

Weinig werkplezier

Voor de apothekersassistenten is het werk er niet leuker op geworden. Uit het onderzoek blijkt dat 78 procent weinig tot geen werkplezier meer heeft, terwijl dat voor 2014 maar 17 procent was. Het percentage apotheekmedewerkers dat een hoge werkdruk ervaart, steeg van 2 tot 57 procent.

De KNMP zegt dat er anderhalf jaar is geprobeerd om het nieuwe beleid uit te leggen aan patiënten, maar dat dat niet heeft geleid tot meer begrip. KNMP-voorzitter Gerben Klein Nulent maakt zich ernstig zorgen: "Langzamerhand worden grenzen overschreden. Onze assistenten krijgen een bak ellende over zich heen omdat ze overheidsbeleid moeten uitleggen aan de patiënt. Door de splitsing in de verstrekkingskosten begrijpt de patiënt er niets meer van. De verwarring is compleet."

De apothekers willen daarom dat de splitsing wordt teruggedraaid of dat het begeleidingsgesprek buiten het eigen risico valt, net als bij de huisarts. "Dan kan de apothekersassistent zich weer bezighouden met de zorg in plaats van gebakkelei over de rekening", zegt Klein Nulent. 

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

De KNMP zegt een oplossing te weten

STER Reclame