Consumentenbond: veel mis bij autoverhuur buitenland
Er zit te vaak een addertje onder het gras bij het huren van een auto in het buitenland, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Verhuurbedrijven lokken toeristen met lage huurprijzen, terwijl de uiteindelijke rekening vaak hoog oploopt.
De huurvoorwaarden zijn vaak onduidelijk. Zo wordt lang niet altijd vermeld of je moet bijbetalen voor een extra bestuurder of hoe hoog het eigen risico is. Ook worden er brandstoftrucs toegepast en wordt de huurder soms ten onrechte aansprakelijk gesteld voor schade.
BOVAG
De BOVAG erkent dat er in buitenland vaker wordt aangedrongen op het afsluiten van extra verzekeringen. De branchevereniging vertegenwoordigt in Nederland zo'n 500 verhuurbedrijven, waaronder vestigingen van grote internationale ketens. Woordvoerder Tom Huyskens: "Die ketens moeten zich in Nederland houden aan de voorwaarden die hier gelden, die zijn hier opgesteld samen met de Consumentenbond en de ANWB."
"Mocht je bij een buitenlands verhuurbedrijf een auto huren dan is mijn advies: zorg dat je goed voorgelicht wordt over wat wel en niet bij de huurprijs inzit. Zorg dat je dat zwart op wit bij je hebt als je naar het buitenland gaat. Houd er rekening mee dat men je ter plaatse nog een extra dienst of product wil verkopen", aldus Huyskens.
"Bekijk online beoordelingen van eerdere klanten van de verhuurmaatschappijen en ga niet zomaar bij de eerste de beste boeken. Goedkoop zou wel eens duurkoop kunnen zijn dan."
Tien aanbevelingen
De Consumentenbond heeft nu een plan opgesteld voor de autoverhuurbranche in het buitenland. Daarin wordt gepleit voor een totaalprijs inclusief alle noodzakelijke verzekeringen, zonder eigen risico. De resultaten van het onderzoek zijn overhandigd aan toezichthouder Autoriteit Consument & Markt.