De rampplek van de MH17 bij Grabovo ANP

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft de concepten van de eindrapporten over vlucht MH17 naar collega-onderzoekers in de betrokken landen gestuurd voor commentaar. De raad heeft de oorzaak van de crash onderzocht en de besluitvorming rond het bepalen van de vliegroutes boven Oekraïne.

De stukken zijn al op 2 juni aan vertegenwoordigers van vergelijkbare onderzoeksraden in Maleisië, Oekraïne, de VS, Rusland, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nederland gegeven. De raad heeft verder geen details vrijgegeven over het conceptrapport. 

De onderzoekers uit de andere landen hebben zestig dagen om te reageren. De onderzoeksraad verwacht begin oktober twee eindrapporten te publiceren over de crash en de vliegroutes. 

In het eerste voorlopige rapport in september vorig jaar concludeerde de onderzoeksraad dat vlucht MH17 tijdens de vlucht in stukken is gebroken. Dat was vermoedelijk het gevolg van structurele schade veroorzaakt door een groot aantal objecten die met hoge snelheid het toestel hebben doorboord. 

Strafrechtelijk

Dat komt overeen met het belangrijkste scenario dat het team onder leiding van hoofdofficier van justitie Fred Westerbeke nagaat in het strafrechtelijk onderzoek. Die onderzoekers willen achterhalen wie verantwoordelijk is voor de crash en vermoeden dat MH17 is neergehaald door een Buk-raket. 

Er zijn nog geen verdachten in staat van beschuldiging gesteld. Gisteren zei Westerbeke wel dat zijn team steeds dichter in de buurt komt van wettig en overtuigend bewijs.

Bij de ramp met MH17 boven het oosten van Oekraïne kwamen 298 mensen om het leven, de meesten waren Nederlanders. Twee slachtoffers zijn nog niet geïdentificeerd.  

STER reclame