Iraanse jongeren nemen een selfie
NOS Nieuws

Straks meer kansen voor het 'Silicon Valley' van Iran?

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Wij hebben Facebook, bol.com en Kickstarter. Iran heeft Cloob, Digikala en Hamijoo. De westerse boycot in Iran heeft er de afgelopen jaren toe geleid dat jonge ondernemers hun eigen sociale media en webwinkels hebben opgezet.

Nu de gesprekken over het Iraanse nucleaire programma waarschijnlijk tot gevolg hebben dat de boycot wordt opgeheven, kan dat positief uitpakken voor internetbedrijven.

Smartphonegebruik

Al jaren heeft Iran een slechte reputatie op het gebied van internetvrijheid, maar er gebeurt wel veel. In Iran zijn veel jongeren, 70 procent van de 80 miljoen inwoners is jonger dan 35 jaar. Daarnaast heeft de helft van de inwoners een smartphone, schrijft The Guardian. Volgens informatie van Internet World Stats gebruikt meer dan 50 procent van de Iraniërs internet. Dat komt neer op zo'n 46 miljoen mensen. Bijna de helft van het totale aantal mensen dat in het Midden-Oosten toegang heeft tot internet.

Er zit dus een enorme potentie voor internetbedrijven. Die potentie erkent ook president Hassan Rouhani. De gematigde president steunt de jonge ondernemers en wil graag sneller internet in zijn land. Maar hij heeft niet het laatste woord. Dat heeft ayatollah Khamenei - en die is een stuk conservatiever.

De bol.com van Iran: Digikala

De Iraanse Groupon

Een van die bedrijven, is Takhfifan.com. De startup is opgericht door Nazanin Daneshvar, een 31-jarige vrouw. "Ze is een van de meest succesvolle internet-entrepreneurs", vertelt correspondent Thomas Erdbrink. "Haar bedrijfje, de Iraanse versie van Groupon, groeit als kool en als de boycot inderdaad wordt opgeheven zijn de kansen nog veel groter."

"De sancties bieden ons mogelijkheden", vertelt Daneshvar. "Want doordat grote bedrijven zoals Facebook niet in Iran mochten werken, konden we zelf dingen opzetten. Nu dat waarschijnlijk gaat veranderen, kunnen er twee dingen gebeuren. Of we worden uit de markt gewerkt, of ze nemen ons over. We hopen natuurlijk op dat laatste."

Reportage van correspondent Thomas Erdbrink

Ook is de hoop dat Iraanse jongeren langer in Iran zullen blijven. Velen vertrekken nu nog naar westerse landen, omdat ze daar meer mogelijkheden hebben.

Investeren

De jonge bedrijfjes groeien hard. In andere delen van de wereld steken durfinvesteerders graag geld in deze start-ups, zodat ze verder kunnen groeien. Vooral Amerikaanse venture capitalists staan hierom bekend. Vanwege de sancties is dat op dit moment niet mogelijk.

Maar ook dat kan gaan veranderen als de boycot wordt opgeheven. Er is steeds meer interesse vanuit het Westen voor de start-ups. In gesprek met de Wall Street Journal zegt durfinvesteerder Dave McClure dat hij tot 100.000 dollar wil investeren in elke Iraanse start-up.

De Facebook van Iran: Cloob

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl