Sander Vermeulen

De populariteit van Max Verstappen stijgt explosief. Dat is te zien aan de onstuimige groei van Facebook-groep ‘Max Verstappen Latest News’. De online community van Verstappen-fans passeerde deze week de grens van 15.000 leden. De beheerders, allemaal vrijwilligers, hebben er hun handen vol aan.

"Onder de noemer #GoMax oogt het misschien als een onofficiële fanclub, maar we zijn eigenlijk een nieuwsgroep", zegt oprichter Bas van Bodegraven. “Er is veel behoefte aan Max-nieuws. Mensen willen 24 uur per dag op de hoogte zijn. Dat gaat via de officiële kanalen vaak wat langzaam, dus ik ben maar een groepje begonnen.”

Van Bodegravens groep plaatst nagenoeg alles. Niet alleen de officiële berichten via Verstappen.nl, maar ook internationale publicaties. "Daar zit de meerwaarde. Ik geloof dat op de Verstappen-site alles wordt gescreend, gecontroleerd en gefilterd. We plaatsen gewoon interviews in alle talen, filmpjes, persconferenties, ga zo maar door. En wij hebben geen enkel commercieel belang.”

Verstappen-community groeit snel

Geen roddels

De beheerders trekken een grens bij roddels. “Daar doen we niet aan. We respecteren Max’ privacy. Hoewel we natuurlijk wel meelachten toen een roddelblad ex-vriendin Seychelle op de voorpagina zette als de nieuwe vlam van Max,” grinnikt van Bodegraven. Hij benadrukt dat 'echt grote fans' de harde kern vormen van zijn Facebook-groep. "En niet van die bakvissen-fans, maar liefhebbers die in Max Verstappen echt de nieuwe Senna zien."

Na een voorzichtige start groeit het ‘groepje’ van Van Bodegraven snel. “Ik begon anderhalf jaar geleden en op 1 augustus hadden we nog maar 400 leden. Kort daarna werd bekend gemaakt dat Max bij Toro Rosso zou debuteren in de Formule 1. Toen was het hek van de dam.”

Alles wat Max doet heeft impact

Inmiddels is de mijlpaal van 15.000 leden gepasseerd. De lijn gaat gestaag omhoog, maar piekt in grand prix-weekends, zegt van Bodegraven. “Een goede race op zondag betekent voor ons binnen een dag duizend leden erbij.” Verstappens crash in Monaco leverde trouwens ook honderden nieuwe leden op. “Ja, alles wat Max doet heeft impact.”

“We beheren de groep nu met z’n vijven. In m’n eentje was het niet meer te doen”, zegt van Bodegraven. “Het is allemaal vrijwilligerswerk, maar we hebben gelukkig onregelmatige banen. Er is dus altijd wel iemand beschikbaar om de pagina’s bij te houden. Ook om te checken of mensen geen rare dingen schrijven. Dat is nodig want er zijn ook kinderen lid van de groep.”

Renault krijgt ervan langs

Niet dat er de afgelopen maanden veel is gevloekt over de prestaties van de 17-jarige coureur; het was in de beginfase vooral de haperende Renault-motor die er online van langs kreeg. “Ja, dat ging er af en toe hard aan toe. De emoties kunnen hoog oplopen als het Max tegenzit. Het is aan ons om het dan een beetje netjes te houden.”

Er is bij iedere Grand Prix een delegatie van ‘Max Verstappen Latest News’ op het circuit. “Doorgaans een bescheiden clubje, want Formule 1-tickets zijn prijzig”, zegt van Bodegraven. “Maar de mensen die gaan hebben één doel: onze #GoMax-vlag moet op TV. Het is echt een sport om de beste plek te bemachtigen en het rood-wit-blauw prominent in beeld te hangen.”

#spottheflag

Vooral bij de Grand Prix van Monaco lukte dat goed. Daar hing het spandoek letterlijk bovenop het circuit en werden de Go-Maxers zelfs geïnterviewd door buitenlandse media. “De vlag is het hele seizoen al veel op tv en dat houden wij op social media in de gaten met een hashtag: #spottheflag. Het blijft een geweldig beeld hoor: Lewis Hamilton die langs GoMax scheert. Die beelden zetten wij natuurlijk meteen op Facebook.”

"Ze denken dat Verstappen de nieuwe Senna is"

Lang kunnen de beheerders overigens niet van de GoMax-beelden genieten. “Binnen 3 à 4 uur is het er al weer af. Daar zit Formule 1-baas Bernie Ecclestone achter. Hij houdt er niet van dat iedereen filmpjes op internet plaatst en laat alles verwijderen. Maar ach, de echte fanatiekelingen hebben de beelden dan al gezien hoor.”

STER reclame