ANP

De nieuwe belastingmaatregelen van het kabinet voor auto's moeten tot effect hebben dat meer automobilisten gaan rijden met 100 procent elektrische auto's in plaats van met hybrides.

Staatssecretaris Wiebes: "We zien dat de 'plugin'-auto's zoals ze heten, eigenlijk bijna nooit op elektriciteit rijden, maar gewoon op benzine. En het zijn ook nog eens grote benzineauto's."

De subsidie is volgens Wiebes bedoeld voor de auto's met de grootste milieuwinst: "We zetten vol in op 100 procent elektrisch. Dat betekent dat er minder subsidie naar de andere auto's gaat." Met dat geld worden de verlaging van de motorrijtuigenbelasting en de bpm (aanschafbelasting) voor alle automobilisten betaald.

Kilometers

"Onze planners zeggen dat het aantal elektrische auto's daadwerkelijk zal toenemen, maar ook dat het aantal echt elektrisch gereden kilometers zal toenemen", zegt Wiebes. Hij hoopt hiermee kritiek van belangenverenigingen als Natuur en Milieu te voorkomen.

Het aantal bijtellingscategorieën gaat in de nieuwe maatregelen van vijf naar twee. Het lage tarief van 4 procent is voor auto's die geen schadelijke stoffen uitstoten. Het hoge tarief, waar de meeste leaseauto's onder gaan vallen, wordt 22 procent. Dat ligt nu nog op 25 procent.

Alleen eigenaren van oude diesels die zonder fabrieksroetfilter zijn geleverd en tot honderd keer meer vervuilen dan nieuwe modellen, gaan vanaf 2019 meer betalen.

Lease-contracten

Volledig elektrische auto's worden vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting. Bestaande lease-contracten hebben geen nadeel van deze nieuwe belastingmaatregel. "Die worden gerespecteerd", zegt Wiebes.

Het kabinet heeft de autobelastingen aangepast, omdat uit verschillende onderzoeken bleek dat Nederland vergeleken met het buitenland de subsidies inefficiënt gebruikte en dat de hoeveelheid belastinggeld die dat kostte, weinig milieuwinst opleverde. 

Kabinet wil meer echt elektrische auto's

STER reclame