Amber Alert

Facebookgebruikers krijgen een Amber Alert vanaf vandaag direct op hun tijdlijn te zien. Het bericht, dat geregeld wordt ingezet om vermiste kinderen op te sporen, verschijnt meteen na de uitgifte bovenaan de Facebook-site of -app. Op die manier worden miljoenen extra mensen bereikt.

Amber Alert heeft op Facebook al een eigen pagina, met 167.000 volgers. Tot nu toe verschenen Amber Alerts alleen bij hen in de tijdlijn. Vanaf vandaag gebeurt dat dus bij alle ruim 7 miljoen Nederlandse Facebookgebruikers. "Dan bereiken we veel sneller veel meer mensen", zegt Frank Hoen van Amber Alert.

Een Amber Alert verschijnt nu direct in de tijdlijn van Facebookgebruikers

Het waarschuwingssysteem wordt meer dan honderd keer per jaar ingezet, meestal lokaal. Een paar keer per jaar wordt een landelijk Amber Alert verspreid. Dan worden de naam en een foto van het vermiste kind verspreid via nieuwszenders, sms-berichten en billboards op drukke plaatsen. 

De politie verstuurt alleen een Amber Alert als wordt ingeschat dat het leven van een vermist of ontvoerd kind in gevaar is. In Nederland waren tot nu toe 2,5 miljoen mensen direct aangesloten op de alarmeringen. Het totale bereik was bijna 12 miljoen mensen.

In twee op de drie gevallen worden kinderen teruggevonden door tips van burgers. In de Verenigde Staten en Canada bestaat de samenwerking met Facebook al langer, maar welk effect dat heeft, is niet bekend.

STER reclame