Franse politieagenten halen in de haven van Calais een asielzoeker uit een Roemeense vrachtwagen

Anti-verstekelingparcours voor truckers bij Kanaaltunnel

Eurotunnel schroeft de beveiliging op van het transportgebied bij de ingang van de Kanaaltunnel in Calais. Om te voorkomen dat migranten aan boord klimmen van vrachtwagens op weg naar Groot-Brittannië, wordt het terrein grondig verbouwd, vertelt de tunnelexploitant tegen de NOS.

Op het parkeerterrein komt een weg van 18 kilometer, zodat vrachtwagens rondjes kunnen blijven rijden. Dat maakt het lastiger voor verstekelingen om op of onder vrachtwagens te klimmen. Veel van hen proberen op die manier naar Groot-Brittannië te reizen.

'Er lopen gewoon 30 of 40 mensen langs je auto om te kijken of ze meekunnen'

Hekken en honden

Ook komen op bepaalde plekken vier hekken achter elkaar te staan, waarvan sommige zijn uitgerust met prikkeldraad. Het buitenste hek wordt extra sterk, zodat het niet gemakkelijk kan worden doorgeknipt.

Daarnaast komen er meer honden, die kunnen ruiken of iemand aan boord is geklommen. Eurotunnel heeft al röntgenscanners, CO2-scanners en warmtecamera's. Ook beschikt het bedrijf over apparatuur die wordt gekoppeld aan het chassis van de auto, zodat een hartslag kan worden waargenomen.

Eurotunnel breidt ook de parkeercapaciteit uit. Bovenop de 580 plaatsen komen nog eens 370 plaatsen. Op een normale dag gaan er zo'n 6000 vrachtwagens naar de overkant.

  • NOS / Michael de Smit
    De Belgische plaats Jabbeke is voor veel Nederlandse truckers de laatste stop voor Calais
  • NOS / Michael de Smit
    De ingang van de Kanaaltunnel bij Calais
  • NOS/Michael de Smit
    De parkeerplaats voor vrachtwagens bij de Kanaaltunnel is afgezet met hoge hekken
  • NOS / Michael de Smit
    In Calais staan vrachtwagens klaar om met de trein om door de Kanaaltunnel te gaan
  • NOS / Michael de Smit
    Vlak bij de ingang van de Kanaaltunnel in Calais wonen vluchtelingen in tentjes

Verplaatsen probleem

Volgens Eurotunnel zijn de maatregelen hoogst noodzakelijk. Tot voor kort moesten vrachtwagens vaak op de snelweg wachten voordat ze het terrein op konden. Op die momenten konden migranten aan boord kruipen.

Eurotunnel erkent dat dergelijke maatregelen ertoe kunnen leiden dat ze naar andere plaatsen trekken. Maar volgens de tunnelexploitant is er sprake van een Europees probleem, niet een exclusief probleem van Eurotunnel.

Beveiliging Calais opgeschroefd

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl