'Bijtelling hybride auto's moet fors hoger'

Bijtelling hybride auto's moet fors hoger

Leaserijders met een zogenoemde stekker-hybride zouden in de toekomst net zoveel bijtelling moeten betalen als mensen met een benzine- of dieselauto. Dat stelt een groep belangenorganisaties voor aan staatssecretaris Wiebes van Financiën. Het doel is de autobelastingen te versimpelen en volledig elektrisch rijden te stimuleren. Stekker-hybrides zijn auto's die zowel op brandstof als elektriciteit kunnen rijden, en aan het stopcontact kunnen worden opgeladen.

De belangenorganisaties willen dat de staatssecretaris deze plannen meeneemt in zijn autobrief, die voor de zomer wordt verwacht. Daarin maakt het kabinet de fiscale autoplannen voor de periode 2017 tot 2020 bekend.

Bijtelling

Als het aan de ANWB, de BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en de Vereniging voor Nederlandse Autoleasemaatschappijen ligt, zijn er vanaf 2017 nog maar 2 bijtellingstarieven. Een laag tarief van 7 procent voor volledig elektrische auto's en een hoog tarief van 20 of 21 procent voor alle andere auto's.

Nu zijn er nog 5 tarieven die afhankelijk zijn van de mate van milieuvervuiling van een auto. Door de hoeveelheid tarieven te beperken, denken de brancheverenigingen de verstoringen uit de markt te halen. 

Nu kunnen de kosten van autogebruik van auto's met min of meer dezelfde CO2-uitstoot namelijk erg verschillen, doordat de ene auto net wel en de andere net niet in een bepaald tarief valt.

Xander van der Wulp licht de plannen toe

Bijtellingstarieven

20152016volgens de gepresenteerde plannen
volledig elektrische auto4 procent4 procent7 procent
hybride auto7 procent15 procent20 of 21 procent
benzine- en dieselauto's14, 20 en 25 procent21 en 25 procent20 of 21 procent

Motorrijtuigenbelasting

Verder willen de belangenorganisaties dat ook vanaf 2017 de korting voor volledig elektrische wagens op de motorrijtuigenbelasting blijft bestaan. 

Bezitters van elektrische auto's en hybride auto's hoeven nu helemaal geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Al eerder werd besloten dat de motorrijtuigenbelasting voor hybride auto's in 2016 wordt verhoogd naar 50 procent.

Om de aanschaf van auto's met een stekker nog verder te stimuleren, pleiten de belangenclubs voor een stimuleringsfonds van 250 miljoen per jaar. Bedrijven en particulieren zouden een subsidie moeten krijgen als ze een elektrische of hybride auto kopen. Dat geld zou beschikbaar kunnen worden gesteld uit de begrotingen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het ministerie van Economische Zaken.

Ook zijn de organisaties het met staatssecretaris Wiebes eens dat de aanschafbelasting op een auto of motor (bpm) stapsgewijs moet worden afgeschaft. Ze willen echter niet dat die afschaffing leidt tot hogere accijnzen of een hogere motorrijtuigenbelasting.

Schatkist

Het is nog niet duidelijk of autorijden hierdoor duurder of goedkoper wordt. De coalitie van de belangengroepen heeft de plannen nog niet laten doorrekenen. Het is daarom ook nog niet duidelijk wat de plannen betekenen voor de schatkist.

De betrokken organisaties zijn tevreden met het akkoord dat ze hebben gesloten. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Volgens een betrokken onderhandelaar leek het er vorige week nog op dat het overleg zou mislukken.