Minister Dobrindt, de drijvende kracht achter de invoering van de tolheffing AFP
NOS Nieuws Buitenland

Europese Commissie vecht Duitse tolheffing aan

De Europese Commissie wil een rechtszaak tegen Duitsland beginnen wegens de invoering van tolheffing op de Duitse snelwegen, schrijft de Duitse krant Die Welt. Volgens de commissie is de tolheffing discriminerend voor buitenlandse automobilisten en gaat de maatregel daarmee in tegen het Europese recht.

Die Welt citeert functionarissen in Brussel die zeggen dat de Europese Commissie de Duitsers herhaaldelijk maar tevergeefs heeft gevraagd om wijziging van de tolplannen.

In Duitsland heeft de Bondsraad begin deze maand ingestemd met het plan voor de tolheffing. De invoering van de tol hangt af van het moment dat president Gauck de wet ondertekent. 

CSU

De tolheffing komt er vooral door de inspanning van de CSU, de zusterpartij van de CDU, die alleen in Beieren actief is. 

De tolheffing geldt zowel voor Duitsers als voor buitenlanders, maar alleen de Duitsers worden gecompenseerd in de vorm van een lagere wegenbelasting. Dat verschil in behandeling is volgens de Europese Commissie onverenigbaar met het Europese recht.

Europese lidstaten kunnen ook zelf een rechtszaak tegen Duitsland aanspannen, maar een gezamenlijk optreden lijkt kansrijker. De procedure duurt zo'n anderhalf jaar.

De Duitse minister van Verkeer Dobrindt denkt dat de tolheffing jaarlijks 500 miljoen euro oplevert. Die schatting is omstreden onder verkeersdeskundigen.

Duitse kritiek

De Duitse autoclub ADAC onderschrijft het Europese verzet tegen de tolheffing (Pkw-Maut) van harte. De club vindt de tolheffing in economisch opzicht onzinnig en in juridisch opzicht hoogst bedenkelijk. Vice-voorzitter Becker van de ADAC zegt dat er geen land in Europa is dat buitenlanders zo benadeelt.

FDP-leider Christian Lindner vindt het terecht dat het Europese Gerechtshof een oordeel velt over "de tol-waanzin van de Duitse regering". 

STER reclame