Herna Verhagen is topvrouw bij PostNL, dat ook de verklaring van Talent naar de Top heeft ondertekend
NOS Nieuws

Aantal vrouwen aan de top licht gestegen

Het aantal vrouwen op topfuncties in het bedrijfsleven is vorig jaar iets gestegen. In 2014 werd gemiddeld 20,9 procent van de topfuncties bezet door een vrouw, zegt de stichting Talent naar de Top. In 2013 was dat percentage 19,8.

De stijging is iets groter dan het jaar daarvoor.

De metingen zijn gedaan onder 251 bedrijven die de overeenkomst van Talent naar de Top hebben ondertekend. Dat handvest werd in 2008 opgesteld om meer vrouwen aan de top te krijgen.

Bouw en industrie

In de sector cultuur, media en communicatie staan de meeste vrouwen aan het roer. Meer dan de helft van de topfuncties wordt daar door vrouwen bekleed. De sector bouw en industrie scoort het laagst.

De stichting verwacht dat het nog zeker tien jaar duurt voordat de top van het bedrijfsleven voor 30 procent uit vrouwen bestaat. Dat is waar grote bedrijven naartoe moeten volgens de Wet bestuur en toezicht, die sinds 2013 van kracht is.

Het aantal vrouwen in de top moet veel sneller stijgen.

Gerdi Verbeet, voorzitter Talent naar de Top

Volgens Talent naar de Top-voorzitter Gerdi Verbeet is er ondanks de lichte stijging van het afgelopen jaar nog geen reden tot juichen. "Het moet veel sneller gaan", zegt ze in het NOS Radio 1 Journaal. "De bedrijven die onze overeenkomst hebben ondertekend maken er werk van en dat heeft effect, blijkt uit de cijfers. Maar het aantal vrouwen in de top stijgt nog lang niet snel genoeg."

Ook het aantal vrouwen in de subtop van het bedrijfsleven verdient aandacht, zegt Verbeet. "Dat percentage ligt met 25,8 hoger dan in de top. Dat is belangrijk, want vrouwen in de subtop kunnen straks doorstromen naar de top."

Een goede balans tussen mannen en vrouwen in de toplaag is volgens Verbeet heel belangrijk. "Het blijkt dat de productie en de innovatie erop vooruit gaat met meer vrouwen in de top. Er zijn genoeg geschikte vrouwen die graag een topfunctie willen. Bedrijven moeten een tandje bijzetten om dat in te zien."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl